• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Swing it magistern, swing it! -En studie om dans som verktyg i undervisning

Abstract
Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur man i skolan kan använda dans och rörelse som ett verktyg för ökat lärande. Vi har också undersökt några av de problem och möjligheter som uppdagas i arbetet med dans och rörelse i skolan samt huruvida det finns teoretiskt stöd för att arbeta med dans som verktyg i undervisning. Ytterligare en fråga har varit om vissa elevers lärande gynnas särskilt av denna metod? För att finna svar på frågeställningarna har vi genomfört kvalitativa intervjuer, för att få uttömmande svar med informanternas personliga ställningstaganden. Vi har valt informanter som integrerar dans och rörelse med andra ämnen och verksamheter och som inte enbart arbetar med dans som en isolerad företeelse. Två av informanterna har också en mer övergripande roll i arbetet för dans i skola i egenskap av danskonsulenter. Den teoretiska bakgrunden bygger till stor del på forskning kring lärande och mänskliga intelligenser men också på en mer kulturell syn på lärande genom estetiska verksamheter. Resultatet visar på att dans kan bidra till ett känslomässigt engagemang, vilket vi anser vara viktigt för många elevers lärande, samt att dans är en viktig källa till icke verbal kommunikation. Vi har också blivit varse att dans är ett ämne som kan användas på olika sätt, med olika syften och att dans som eget ämne är viktigt och förtjänar status. Men dans och rörelse har även en viktig roll som verktyg för att bidra till ökad förståelse, även i andra ämnen. Dans möts ofta av ett positivt mottagande i skolan men trots detta har den, varken som eget ämne eller som verktyg i andra ämnen, särskilt hög status. För att statusen ska höjas och för att dans ska få en mer central roll i skolan har vi kommit fram till att teoribildning, mer dans på lärarutbildningen samt mer handledning för lärare är viktiga faktorer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18431
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18431_1.pdf (642.5Kb)
Date
2008
Author
Ahlberg, Janna
Alfredsson, Johanna
Keywords
Dans i skola
dans som verktyg
rörelse
lärstil
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV