"Jag vågar göra det här" Om drama och teater i förskolan
Sammanfattning
Sammanfattning:
Vi har tidigare läst Skapande verksamhet där undervisningen fokuserades på att arbeta med estetiska ämnen för att
uppfylla strävansmålen för läroplanen för förskolan och skolan. Vi har undersökt vad drama och teater kan ge barn,
dels som individer men även som grupp, och vad arbetssätten kan ge verksamheten utifrån LpFö-98. I litteratur har
vi upplevt en brist på ett brett perspektiv på varför drama och teater är bra arbetssätt och ville därför sammanställa
det vi läst, sett, hört och upplevt för att få en översikt av ämnet. Vi ville tydligt och enkelt koppla samman teori och
praktik, och ge konkreta tips på hur man kan arbeta med drama och teater i förskolan. Vår frågeställning var: Drama
och teater i förskolan hur och varför? Där vi fokuserade på frågan varför med utgångspunkt i Läroplanen för
förskolan. Vi valde att genomföra intervjuer och sedan koppla samman dessa med tidigare forskning och egna
erfarenheter. Vi anser att det är viktigt att koppla samman teori med praktik. Drama och teater kan innefatta så
många delar av läroplanen, vilket gör arbetssättet användbart för lärare som är verksamma inom förskolan och
skolan. Vårt resultat visade på att med ett medvetet, pedagogiskt förhållningssätt kan arbete med drama och teater i
förskolan vara ett, för barnen, givande arbetssätt utifrån LpFö-98.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Svensson, Terese
Ekberg, Joanna
Nyckelord
förskola
läroplanen för förskolan
drama och teat
Språk
sv