Att alla barn lär sig läsa och skriva lärares viktigaste uppdrag
Abstract
Sammanfattning
Syftet är att undersöka hur lärare upptäcker elever i läs- och skrivsvårigheter i skolår
respektive 3 och hur de arbetar för att främja dessa elevers inlärning.
Frågeställningar
· Vad har lärare för synsätt på, och tankar kring läs- och skrivsvårigheter?
· Hur upptäcker lärare att en elev är i läs- och skrivsvårigheter?
· Hur går lärare vidare när läs- och skrivsvårigheter upptäckts?
· Hur kan lärare arbeta för att reducera läs- och skrivsvårigheter?
· I vilken mån utgår lärare från teorier eller forskning i arbetet med elever i läs- och
skrivsvårigheter?
Metod och material som använts är en kombination av studier av tidigare forskning samt en
kvalitativ semistrukturerad intervju med lärare som har elever i skolåroch 3.
Resultat som framkommit är att lärarens yrkeskompetens är en avgörande faktor för en
framgångsrik läs- och skrivinlärning. I stället för att välja en metod framgår det att
metodpluralism, där lärare kan möta alla elevers behov, främjar elevernas inlärning. Lärarens
synsätt på läs- och skrivsvårigheter påverkar hur de väljer att arbeta med dessa elever. I skolår
och 3 upptäcks elever i läs- och skrivsvårigheter ofta genom informella test i det dagliga
arbetet av sin lärare. Då lärare upptäcker att en elev uppvisar svårigheter utreds dessa vidare
genom mer formella test för att finna vari dessa svårigheter ligger.
Betydelsen för läraryrket utifrån detta examensarbete är ytterst relevant, då det är lärarens
yrkeskompetens som ses som den största faktorn för elevers läs- och skrivframgång. Läs- och
skrivförmågan är viktig för en elevs fortsatta utbildning och liv i dagens
informationssamhälle.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Granlund, Pernilla
Högberg, Helen
Keywords
Läs- och skrivsvårigheter
upptäcka
reducera
und
Language
sv