• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att alla barn lär sig läsa och skriva ­ lärares viktigaste uppdrag

Abstract
Sammanfattning Syftet är att undersöka hur lärare upptäcker elever i läs- och skrivsvårigheter i skolår respektive 3 och hur de arbetar för att främja dessa elevers inlärning. Frågeställningar · Vad har lärare för synsätt på, och tankar kring läs- och skrivsvårigheter? · Hur upptäcker lärare att en elev är i läs- och skrivsvårigheter? · Hur går lärare vidare när läs- och skrivsvårigheter upptäckts? · Hur kan lärare arbeta för att reducera läs- och skrivsvårigheter? · I vilken mån utgår lärare från teorier eller forskning i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter? Metod och material som använts är en kombination av studier av tidigare forskning samt en kvalitativ semistrukturerad intervju med lärare som har elever i skolåroch 3. Resultat som framkommit är att lärarens yrkeskompetens är en avgörande faktor för en framgångsrik läs- och skrivinlärning. I stället för att välja en metod framgår det att metodpluralism, där lärare kan möta alla elevers behov, främjar elevernas inlärning. Lärarens synsätt på läs- och skrivsvårigheter påverkar hur de väljer att arbeta med dessa elever. I skolår och 3 upptäcks elever i läs- och skrivsvårigheter ofta genom informella test i det dagliga arbetet av sin lärare. Då lärare upptäcker att en elev uppvisar svårigheter utreds dessa vidare genom mer formella test för att finna vari dessa svårigheter ligger. Betydelsen för läraryrket utifrån detta examensarbete är ytterst relevant, då det är lärarens yrkeskompetens som ses som den största faktorn för elevers läs- och skrivframgång. Läs- och skrivförmågan är viktig för en elevs fortsatta utbildning och liv i dagens informationssamhälle.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18436
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18436_1.pdf (195.8Kb)
Date
2008
Author
Granlund, Pernilla
Högberg, Helen
Keywords
Läs- och skrivsvårigheter
upptäcka
reducera
und
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV