Show simple item record

dc.contributor.authorWirzén, Davidswe
dc.contributor.authorGöransson, Kristoferswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:15Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:15Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18438
dc.description.abstractSyfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur instrumentallärare ser på, och definierar det egna uttrycket som begrepp utifrån sitt eget musicerande, och som en del i instrumental- undervisning i relation till den tekniska färdigheten på ett instrument. Huvudfråga Vilken syn har instrumentallärare på relationen mellan begreppen det egna uttrycket och den tekniska färdigheten i ett musicerande och i ett instrumentallärande? Metod och material En kvalitativ intervjustudie med tre instrumentallärare som var och en representerar åldrarna för kulturskola, gymnasium och högskola. Begreppen i syftet har undersökts utifrån vald ve- tenskaplig litteratur. Resultat Vår tolkning av intervjumaterialet och teori visar att den tekniska färdigheten är en grundför- utsättning för frihet i det egna uttrycket. Samma material visar även, lite motsägelsefullt, att det slutliga värdet ligger i det egna uttrycket. Neurobilologiskt belyser vi teorin om att teknisk färdighet och det egna uttrycket berör olika delar i hjärnan, och att kopplingen är viktig för ett heltäckande instrumentallärande och musicerande. Betydelse för läraryrket Ett medvetandegörande av betydelsen av relationen mellan begreppen och dess relevans i un- dervisningen kan ge en mer nyanserad instrumentalpedagogik till hjälp för skolans uppdrag att låta varje enskild elev finna sin unika egenart. Utifrån respondenternas resonemang vill vi genom, i huvudsak, Howard Gardners litteratur om musikalisk intelligens, ge lärandeteoretisk relevans för instrumentalundervisning.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDet egna uttrycketswe
dc.subjectden tekniska färdighetenswe
dc.subjectinstswe
dc.titleAtt spela musikswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record