dc.description.abstract | Syfte
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur instrumentallärare ser på, och definierar
det egna uttrycket som begrepp utifrån sitt eget musicerande, och som en del i instrumental-
undervisning i relation till den tekniska färdigheten på ett instrument.
Huvudfråga
Vilken syn har instrumentallärare på relationen mellan begreppen det egna uttrycket och den
tekniska färdigheten i ett musicerande och i ett instrumentallärande?
Metod och material
En kvalitativ intervjustudie med tre instrumentallärare som var och en representerar åldrarna
för kulturskola, gymnasium och högskola. Begreppen i syftet har undersökts utifrån vald ve-
tenskaplig litteratur.
Resultat
Vår tolkning av intervjumaterialet och teori visar att den tekniska färdigheten är en grundför-
utsättning för frihet i det egna uttrycket. Samma material visar även, lite motsägelsefullt, att
det slutliga värdet ligger i det egna uttrycket. Neurobilologiskt belyser vi teorin om att teknisk
färdighet och det egna uttrycket berör olika delar i hjärnan, och att kopplingen är viktig för ett
heltäckande instrumentallärande och musicerande.
Betydelse för läraryrket
Ett medvetandegörande av betydelsen av relationen mellan begreppen och dess relevans i un-
dervisningen kan ge en mer nyanserad instrumentalpedagogik till hjälp för skolans uppdrag
att låta varje enskild elev finna sin unika egenart. Utifrån respondenternas resonemang vill vi
genom, i huvudsak, Howard Gardners litteratur om musikalisk intelligens, ge lärandeteoretisk
relevans för instrumentalundervisning. | swe |