Att spela musik
Sammanfattning
Syfte
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur instrumentallärare ser på, och definierar
det egna uttrycket som begrepp utifrån sitt eget musicerande, och som en del i instrumental-
undervisning i relation till den tekniska färdigheten på ett instrument.
Huvudfråga
Vilken syn har instrumentallärare på relationen mellan begreppen det egna uttrycket och den
tekniska färdigheten i ett musicerande och i ett instrumentallärande?
Metod och material
En kvalitativ intervjustudie med tre instrumentallärare som var och en representerar åldrarna
för kulturskola, gymnasium och högskola. Begreppen i syftet har undersökts utifrån vald ve-
tenskaplig litteratur.
Resultat
Vår tolkning av intervjumaterialet och teori visar att den tekniska färdigheten är en grundför-
utsättning för frihet i det egna uttrycket. Samma material visar även, lite motsägelsefullt, att
det slutliga värdet ligger i det egna uttrycket. Neurobilologiskt belyser vi teorin om att teknisk
färdighet och det egna uttrycket berör olika delar i hjärnan, och att kopplingen är viktig för ett
heltäckande instrumentallärande och musicerande.
Betydelse för läraryrket
Ett medvetandegörande av betydelsen av relationen mellan begreppen och dess relevans i un-
dervisningen kan ge en mer nyanserad instrumentalpedagogik till hjälp för skolans uppdrag
att låta varje enskild elev finna sin unika egenart. Utifrån respondenternas resonemang vill vi
genom, i huvudsak, Howard Gardners litteratur om musikalisk intelligens, ge lärandeteoretisk
relevans för instrumentalundervisning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Wirzén, David
Göransson, Kristofer
Nyckelord
Det egna uttrycket
den tekniska färdigheten
inst
Språk
sv