• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att spela musik

Sammanfattning
Syfte Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur instrumentallärare ser på, och definierar det egna uttrycket som begrepp utifrån sitt eget musicerande, och som en del i instrumental- undervisning i relation till den tekniska färdigheten på ett instrument. Huvudfråga Vilken syn har instrumentallärare på relationen mellan begreppen det egna uttrycket och den tekniska färdigheten i ett musicerande och i ett instrumentallärande? Metod och material En kvalitativ intervjustudie med tre instrumentallärare som var och en representerar åldrarna för kulturskola, gymnasium och högskola. Begreppen i syftet har undersökts utifrån vald ve- tenskaplig litteratur. Resultat Vår tolkning av intervjumaterialet och teori visar att den tekniska färdigheten är en grundför- utsättning för frihet i det egna uttrycket. Samma material visar även, lite motsägelsefullt, att det slutliga värdet ligger i det egna uttrycket. Neurobilologiskt belyser vi teorin om att teknisk färdighet och det egna uttrycket berör olika delar i hjärnan, och att kopplingen är viktig för ett heltäckande instrumentallärande och musicerande. Betydelse för läraryrket Ett medvetandegörande av betydelsen av relationen mellan begreppen och dess relevans i un- dervisningen kan ge en mer nyanserad instrumentalpedagogik till hjälp för skolans uppdrag att låta varje enskild elev finna sin unika egenart. Utifrån respondenternas resonemang vill vi genom, i huvudsak, Howard Gardners litteratur om musikalisk intelligens, ge lärandeteoretisk relevans för instrumentalundervisning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18438
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18438_1.pdf (141.7Kb)
Datum
2008
Författare
Wirzén, David
Göransson, Kristofer
Nyckelord
Det egna uttrycket
den tekniska färdigheten
inst
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV