Bedömning en komparativ studie om fem lärares bedömning i matematik år 1-3.
Abstract
Vad betyder begreppet bedömning för lärare? Fördelar och nackdelar?
Vad är det lärare bedömer i matematik och varför?
Vad anser lärare om skriftliga omdömen och i vilken mån används skriftliga omdömen?
Vad anser lärare om de nya målen och de nationella proven i åk 3?
Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och har, där vi i den mån de intervjuade ställt upp, använt oss av
ljudupptagning. Lärarna som vi har intervjuat bedömer väldigt allsidigt i matematik. De bedömer prov,
diagnoser och när de rättar matematikboken, då ser de elevens automatisering av addition, subtraktion och
multiplikation. Detta tydliggör elevens fakta och färdighetskunskaper. Genom matematiksamlingar, gruppsamtal
och enskilda samtal får lärarna en bild av hur eleverna arbetar med problemlösning och logiskt tänkande. Lärarna
bedömer då elevens förståelse och förtrogenhet i matematik. Genom vår undersökning fann vi att de lärare med
längst yrkeserfarenhet och intresse har en klarare och tydligare struktur av vad bedömning innebär. I vår
undersökning framkom det också att formativ bedömning används i större utsträckning än den summativa vilket
var en positiv överraskning. En lärare undervisar inte bara sina ämnen i klassrummet utan det handlar om
utvecklingssamtal, föräldramöten, föräldrakontakter och bedömning av elever. Att vi behöver bedöma våra
elever är en självklar sak i vår undervisning. Det är även viktigt att både elever och föräldrar är delaktiga i denna
bedömning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Lundblad, Birgitta
Bergqvist, Lena
Keywords
Bedömning
Language
sv