dc.contributor.author | Bitsch, Maria | swe |
dc.contributor.author | Jannesson, Katja | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:20Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:20Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18443 | |
dc.description.abstract | ___________________________________________________________________________
Syfte:I s amband med lagen006:67 har s ko l orna ålagts ett uppdrag s om innebär att dehar en s kyldighet
att upprätta en likabehandlningsplan. Där s ka s kolanbes kriva hur de aktivt förebygger och motverka r
dis kriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Vårt s yfte har varit att undes öka vilken
roll likabehand lingplanen har i den dagliga verks amheten på s kolorna.
Metod och material : Vi har i vår metodintervjuat ledning och lärare på tre s kolor i två av Göteborgs
krans ko mmuner. F ör att ge plats för interaktion genomförde v i gruppintervjuer med lärarna. Inför vår
litteraturs tudie tog vi del av material från S kolverket och M yndigheten för s kolutveckling, s amt annan
litteratur.
Resultat: Vi fann att likabehanlings planen har en liten roll i s kolans verks amhet.Fö rankrin gen finns i
s kolornas inarbetade värdegrunds arbete.Endas t en av våra tre undes öknings s kolor använde s ig av
likabehandling s om begrepp. Vår s luts ats är att värdegrunden fortfarande är ett mer föreko mmande begrepp
och används i arbetet med eleverna.
Betydelse för läraryrket : Inför vår ko mmande yrkes roll s er vi att s kolor bör s ats a på regelbunden
ko mpetensutvecklin g kring arbetet med likabehandling. I vårt framtida arbete s er vi ocks å betydels en av att
ge eleverna en mer framträdande roll. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Likabehandlingsplanen | swe |
dc.subject | värdegrund | swe |
dc.subject | kränkande behan | swe |
dc.title | Likabehandlingsplanen en kvalitativ studie om likabehandlingsplanens roll i skolans dagliga verksamhet | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |