Likabehandlingsplanen en kvalitativ studie om likabehandlingsplanens roll i skolans dagliga verksamhet
Sammanfattning
___________________________________________________________________________
Syfte:I s amband med lagen006:67 har s ko l orna ålagts ett uppdrag s om innebär att dehar en s kyldighet
att upprätta en likabehandlningsplan. Där s ka s kolanbes kriva hur de aktivt förebygger och motverka r
dis kriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Vårt s yfte har varit att undes öka vilken
roll likabehand lingplanen har i den dagliga verks amheten på s kolorna.
Metod och material : Vi har i vår metodintervjuat ledning och lärare på tre s kolor i två av Göteborgs
krans ko mmuner. F ör att ge plats för interaktion genomförde v i gruppintervjuer med lärarna. Inför vår
litteraturs tudie tog vi del av material från S kolverket och M yndigheten för s kolutveckling, s amt annan
litteratur.
Resultat: Vi fann att likabehanlings planen har en liten roll i s kolans verks amhet.Fö rankrin gen finns i
s kolornas inarbetade värdegrunds arbete.Endas t en av våra tre undes öknings s kolor använde s ig av
likabehandling s om begrepp. Vår s luts ats är att värdegrunden fortfarande är ett mer föreko mmande begrepp
och används i arbetet med eleverna.
Betydelse för läraryrket : Inför vår ko mmande yrkes roll s er vi att s kolor bör s ats a på regelbunden
ko mpetensutvecklin g kring arbetet med likabehandling. I vårt framtida arbete s er vi ocks å betydels en av att
ge eleverna en mer framträdande roll.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Bitsch, Maria
Jannesson, Katja
Nyckelord
Likabehandlingsplanen
värdegrund
kränkande behan
Språk
sv