dc.contributor.author | Bengtsson, Håkan | swe |
dc.contributor.author | Johansson, Ebba | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:21Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:21Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18444 | |
dc.description.abstract | Syftet med föreliggande arbete är att undersöka och synliggöra hur etnicitet, kultur och mångkulturalism
konstrueras i ett urval av samtida bilderböcker riktade till barn i förskoleåldern. Bilderboksgenren har varit
relativt styvmoderligt behandlad av den tidigare forskningen i synnerhet med avseende på hur
mångkulturalism, kultur och etnicitet (re)produceras i bilderböckerna.
De frågeställningar examensarbetet arbetar med rör relationen mellan hur olika etniska och kulturella grupper
framställs i bilderböckerna. Svaren på dessa frågor undersöks utifrån en (multimodal) diskursanalys för att
synliggöra det för-givet-tagna i bilderböckernas framställningar. Detta görs mer specifikt genom att undersöka
hur begreppen mångkulturalism, kultur och etnicitet (re)produceras i samspelet mellan bild och text och i de
perspektiv som återfinns i bilderböckernas handlingar. Undersökningsmaterialet utgörs av 5 bilderböcker
utgivna i Sverige under 007 som av Bokjuryn rekommenderas för bl.a. landets förskolor.
Resultaten visar inte oväntat att bilderböckerna i stor utsträckning (re)producerar en vit svensk eller västerländsk
norm mot vilken olika framställningar av den Andre tecknas. Detta går bl.a. igen i att de flesta av
bilderböckernas huvudkaraktärer kan placeras inom den överordnade vita svenska eller västerländska normen
och att de från normen avvikande karaktärerna (den Andre) på olika sätt begränsas i sitt handlingsutrymme,
pekas ut eller tvingas representera något annorlunda som motpol till det normala.
Betydelsen för läraryrket av dessa resultat är vikten av att pedagogen via ett kritiskt förhållningssätt till
mångkulturalism synliggör och erkänner bredden av olika perspektiv och därmed även utmanar de dominerande
och överordnande perspektiven i kampen om att skapa social rättvisa. Detta uppnås dels via ett medvetet urval av
bilderböcker och dels via flerstämmiga dialoger inom ramen för boksamtal. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Mångkulturalism | swe |
dc.subject | etnicitet | swe |
dc.subject | kultur | swe |
dc.subject | bilderbok | swe |
dc.subject | dis | swe |
dc.title | Var är egentligen liten vit och skär och alla små brokiga? En undersökning av mångfald i bilderböcker | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |