Pedagogers tankar kring genusarbete med hjälp av barnboken
Sammanfattning
Bakgrund: Genom att använda barnlitteratur ur ett genusperspektiv kan man arbeta mot
jämställdhetsmålen i förskolan. Synliggörandet av pedagogers tankar kring deras eget
genusarbete och användningen av barnlitteratur bidrar till ökad förståelse för vikten av
barnlitteratur i genusarbetet.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att synliggöra pedagogers tankar kring barnböcker som
redskap för att i förskolan arbeta med jämställdhetsfrågor. Fokus ligger på pedagogernas
förhållningssätt och attityd gentemot genus. Vi vill ta reda på om barnboken överhuvudtaget
används och i så fall hur och på vilket sätt. Kan barnlitteratur fungera som ett bra redskap i
arbetet med genusfrågor för att på så sätt uppnå jämställdhetsmålen? Jämförelsen sker mellan
pedagoger verksamma på förskolor med olika inriktning och huvudmän. Vi vill även se om
bokmiljön på förskolorna inverkar på användandet av barnlitteratur och har något samband
med pedagogernas attityder kring barnbokens användbarhet
Metod: Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer gjorda på tre olika förskolor som alla har
olika huvudmän. Respondenterna har varit både pedagoger och barnskötare utvalda på grund
av deras intresse och kunskap kring arbetet med jämställdhetsfrågor. Intervjuerna har sedan
analyserats för att tydliggöra och förstå respondenternas tankar kring möjligheten att arbeta
med barnboken som redskap i jämställdhetsfrågor. Vi har utifrån det jämfört respondenternas
svar och knutit dem till tidigare forskning och teorier. Vi har även genomfört observationer
för att få en bild av barnlitteraturens plats och funktion i förskolan.
Resultat: I resultatet av vår undersökning kan man se att barnboken kan tjäna som artefakt i
arbetet med jämställdhetsmålen utifrån ett genusperspektiv. Där pedagogens kunskap och
medvetenhet av sin egen roll som förmedlare av könsmönster är av stor vikt. Den enskilda
pedagogens fantasi är det enda som sätter gränserna för var arbetet ska sluta.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Lindkvist, Emma
Multanen, jenny
Nyckelord
Förskola
genus
genusperspektiv
jämställdhet
ba
Språk
sv