Ett mångkulturellt dilemma om pedagogers syn på en mångkulturell undervisning i olika miljöer
dc.contributor.author | Johansson, Emma | swe |
dc.contributor.author | Lagerborg, Jennie | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:22Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:22Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18446 | |
dc.description.abstract | __________________________________________________________________________ Att arbeta mångkulturellt är något vi finner viktigt inom skolan. Läroplanen nämner faktorer av mångkulturell prägel som skolans grundläggande värden. Våra erfarenheter säger oss att detta värde inte efterlevs. Vad kan det bero på? Vårt syfte är att ta reda på hur pedagoger uppfattar mångkultur och hur deras mångkulturella undervisning ser ut. Litteraturstudier har visat på att mångkulturell undervisning i huvudsak bedrivs i områden av stor kulturell mångfald. Är det beroende på skolans kulturella samhällskontext en mångkulturell undervisning tillämpas? Utifrån dessa litteraturstudier vi beaktar har vi utfört intervjuer och observationer på två skolor: en skola i ett i majoritet svenskt område i Sverige och en svensk skola i Thailand med i majoritet svenska elever. Intervjuerna har visat hur pedagoger ser på begreppen och hur de arbetar idag samt hur de tror deras mångkulturella undervisning skulle se ut i ett annat område. Resultatet innefattar pedagogernas egen syn på mångkultur och tar oss vidare till diskussionen där vi jämför intervjuerna med tidigare litteraturstudier. Våra frågeställningar och syfte samt litteratur argumenteras kring och avsaknaden av mångkultur i skolan blir ett faktum. Arbetet belyser svårigheten med att arbeta mångkulturellt på grund av begreppets komplexa definition och på grund av samhällets fortgående vi och dom-perspektiv. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Mångkultur | swe |
dc.subject | undervisning | swe |
dc.subject | pedagog | swe |
dc.subject | samhällskontext | swe |
dc.title | Ett mångkulturellt dilemma om pedagogers syn på en mångkulturell undervisning i olika miljöer | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |