• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett mångkulturellt dilemma ­ om pedagogers syn på en mångkulturell undervisning i olika miljöer

Sammanfattning
__________________________________________________________________________ Att arbeta mångkulturellt är något vi finner viktigt inom skolan. Läroplanen nämner faktorer av mångkulturell prägel som skolans grundläggande värden. Våra erfarenheter säger oss att detta värde inte efterlevs. Vad kan det bero på? Vårt syfte är att ta reda på hur pedagoger uppfattar mångkultur och hur deras mångkulturella undervisning ser ut. Litteraturstudier har visat på att mångkulturell undervisning i huvudsak bedrivs i områden av stor kulturell mångfald. Är det beroende på skolans kulturella samhällskontext en mångkulturell undervisning tillämpas? Utifrån dessa litteraturstudier vi beaktar har vi utfört intervjuer och observationer på två skolor: en skola i ett i majoritet svenskt område i Sverige och en svensk skola i Thailand med i majoritet svenska elever. Intervjuerna har visat hur pedagoger ser på begreppen och hur de arbetar idag samt hur de tror deras mångkulturella undervisning skulle se ut i ett annat område. Resultatet innefattar pedagogernas egen syn på mångkultur och tar oss vidare till diskussionen där vi jämför intervjuerna med tidigare litteraturstudier. Våra frågeställningar och syfte samt litteratur argumenteras kring och avsaknaden av mångkultur i skolan blir ett faktum. Arbetet belyser svårigheten med att arbeta mångkulturellt på grund av begreppets komplexa definition och på grund av samhällets fortgående vi och dom-perspektiv.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18446
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18446_1.pdf (183.1Kb)
Datum
2008
Författare
Johansson, Emma
Lagerborg, Jennie
Nyckelord
Mångkultur
undervisning
pedagog
samhällskontext
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV