• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samling ­ krav eller möjlighet? En undersökning om pedagogernas syn på samling i förskolan och förskoleklass ur ett sociokulturellt perspektiv.

Abstract
Samling, förskolan, skolan, möjligheter, krav, sociokulturellt perspektiv, barns perspektiv, pedagogens roll Syfte: Syftet med arbetet är att synliggöra samlingens betydelse ur pedagogers synvinkel och att undersöka svårigheter och möjligheter med samling ur ett sociokulturellt perspektiv. Metod: Vi är tre studenter som har valt att göra empirisk datainsamling där vi utgår från kvalitativa intervjuer med pedagoger och deltagande observationer av samlingar. Efter att ha samlat en hel del material har vi gjort en analys. Här försöker vi sätta ljus på de viktigaste frågorna när det gäller pedagogernas sätt att använda samling som läranderedskap i förskolan och förskoleklass och pedagogernas förhållningssätt runt det. Resultat: Vi har kommit fram till att pedagogerna ser många möjligheter med samlingarna. Samlingen ses som en tradition inom verksamheter och utförs på ett traditionellt sätt, genom att sitta på golvet i en cirkel. Sången anses vara ett betydelsefullt innehåll eftersom sång och musik bidrar till språkutvecklingen. Samlingen bidrar till gemenskap och lärande för barnen. Trots det finns det ingen längre planeringstid utsatt för detta moment och samlingarna genomförs oftast oplanerade. Syftet enligt pedagogerna är att barnen ska vara aktiva i sitt deltagande och lära genom samspel med andra. Trots detta får barnen inga stora möjligheter att komma till tals och blir delaktiga i samlingen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18449
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18449_1.pdf (567.6Kb)
Date
2008
Author
Karlsson, Helena
Osamwanze, Rupa
Kaur Anand, Rupa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV