dc.description.abstract | Samling, förskolan, skolan, möjligheter, krav, sociokulturellt perspektiv, barns perspektiv,
pedagogens roll
Syfte:
Syftet med arbetet är att synliggöra samlingens betydelse ur pedagogers synvinkel och att
undersöka svårigheter och möjligheter med samling ur ett sociokulturellt perspektiv.
Metod:
Vi är tre studenter som har valt att göra empirisk datainsamling där vi utgår från kvalitativa
intervjuer med pedagoger och deltagande observationer av samlingar. Efter att ha samlat en
hel del material har vi gjort en analys. Här försöker vi sätta ljus på de viktigaste frågorna när
det gäller pedagogernas sätt att använda samling som läranderedskap i förskolan och
förskoleklass och pedagogernas förhållningssätt runt det.
Resultat:
Vi har kommit fram till att pedagogerna ser många möjligheter med samlingarna. Samlingen
ses som en tradition inom verksamheter och utförs på ett traditionellt sätt, genom att sitta på
golvet i en cirkel. Sången anses vara ett betydelsefullt innehåll eftersom sång och musik
bidrar till språkutvecklingen. Samlingen bidrar till gemenskap och lärande för barnen. Trots
det finns det ingen längre planeringstid utsatt för detta moment och samlingarna genomförs
oftast oplanerade. Syftet enligt pedagogerna är att barnen ska vara aktiva i sitt deltagande och
lära genom samspel med andra. Trots detta får barnen inga stora möjligheter att komma till
tals och blir delaktiga i samlingen. | swe |