Läroböckernas stöd för arbetet med genrer i svenska för tidigare åldrar.
Sammanfattning
Syfte och frågeställningar
Syftet med denna studie är att granska ett urval av läroböcker inom svenska för tidigare åldrar
(år1-6) vad gäller elevers och lärares möjlighet att arbeta med skrivutveckling inom olika
genrer. För att uppnå vårt syfte har vi arbetat utifrån följande frågeställningar:
1. Vilket stöd finns för olika slags skrivande i läroböckerna?
. Hur utnyttjar lärare detta stöd?
Metod
Vi har använt oss av läroboksanalyser samt kvalitativa lärarintervjuer. Intervjuerna
undersöker om och vilka läroböcker lärarna använder och vilka olika genrer de väljer att låta
eleverna skriva. Läroboksanalysen utgår från ett antal frågor som gäller det stöd lärare och
elever får av böckerna i arbetet med olika genrer.
Resultat
Forskning påvisar elevens behov av genrekompetens för en god skrivutveckling. De lärare vi
har intervjuat arbetar till största del med de berättande och beskrivande texttyperna. Det är
också dessa texttyper som representeras mest i de läroböcker vi har analyserat.
Anmärkningsvärt är att ingen av de intervjuade lärarna arbetar med förklarande texter, de får
heller inte något stöd för detta i de undersökta läroböckerna. Majoriteten av lärarna utnyttjar
dessutom inte allt det stöd som erbjuds i läroböckerna de använder.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Hallberg, Liv
Andersson, Cecilia
Yngve, Cecilia
Nyckelord
Genre
läs- och skrivutveckling
styrdokument
lär
Språk
sv