Förhållningssätt och dilemman i interkulturell undervisning
Sammanfattning
·Vilka olika förhållningssätt kan lärare ha i en interkulturell undervisning?
·Vilka problem och dilemman kan uppstå i interkulturell undervisning?
Resultaten av studien visar på att den interkulturella undervisningen bör föregås av ett förhållningssätt som
genomsyras av ömsesidig respekt för skilda individer med olika kulturbakgrunder. Språket är såväl ett dilemma
som ett förhållningssätt i den interkulturella undervisningen. Detta visar såväl forskning som de intervjuer vi
genomfört. Med fokus på läraryrket ser vi att vår studie har visat stor relevans för vårt kommande yrkesliv i form
av insikt i interkulturell undervisning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Forslund, cecilia
Tärnvind, Emma
Nyckelord
Interkulturell undervisning
förhållningssätt
mån
Språk
sv