Malous Inspirationsväskor. En studie om pedagogers arbete med bokväskor.
Abstract
Syfte: Syftet med studien var att undersöka pedagogers uppfattningar om och användning utav Malous
Inspirationsväskor, ett bokväskprojekt på Biblioteket i Falkenberg.
Metod: Kvalitativa intervjuer genomfördes med sex pedagoger som alla använt sig utav Malous
Inspirationsväskor, samt med Marie-Louise Altergård, initiativtagaren till projektet.
Resultat: Pedagogerna ställde sig positiva till användandet, dock hade de ett antal förslag på förbättringar. Att
erhålla temaväskor fyllda med litteratur kring ett specifikt ämne bidrog till ökad kunskap och inspiration hos
pedagogerna. Initiativtagarens ambitioner med projektet var att hjälpa pedagogerna att finna relevant litteratur
kring ett speciellt ämne genom att samla den i bokväskorna. Anledningar till att låna och använda sig utav
bokväskor visade sig vara att pedagoger ville lära sig något nytt om ett specifikt ämne, de ville bli inspirerade
och influerade med nya idéer till sin undervisning och i sina möten med elever. De använde sig utav
bokväskorna i samband med bland annat temaarbete i den pedagogiska verksamheten. Litteraturen lästes oftast
först av de vuxna, sedan av eller för eleverna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Unger, Heléna
Keywords
bokväskor
bibliotek
samverkan
kompetensutveckli
Language
sv