Vårdnadshavarnas och pedagogernas uppfattningar om förskoleklassen
Abstract
Huvudfråga
Vad anser vårdnadshavare, pedagoger och staten att förskoleklassen har för syfte?
Metod och material
Vi valde att använda kvalitativa intervjuer med pedagogerna och kvantitativ enkätundersökning med
vårdnadshavarna. Detta för att få insikt om vårdnadshavarnas och pedagogernas uppfattning om förskoleklassen.
I litteraturgenomgången har vi tagit upp om förskoleklassens framväxt samt förskoleklassens integrering i
skolan. Vi har utgått från läroplanen Lpo94 samt tidigare forskning.
Resultat
Resultatet har vi grundat på vår empiriska studie samt litteraturstudien. Resultatet visar på att större delen av
vårdnadshavare och pedagoger ser året i förskoleklass som viktigt och utvecklande för barnet. Gällande mål i
förskoleklassen samt i år ett visade det sig att vårdnadshavarna hade större insikt om målen i förskoleklassen än i
år ett. Både vårdnadshavare och pedagoger är medvetna om att det finns både likheter och skillnader i de båda
verksamheterna.
Betydelse för läraryrket
För att underlätta relationen mellan hem och skola bör man som pedagog försöka ge så tydlig och konkret
information till vårdnadshavarna som möjligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Nilsson, Jeanette
Date, Angelica
Keywords
Förskoleklass
sexårsverksamhet
läroplan
informa
Language
sv