Vårdnadshavarnas och pedagogernas uppfattningar om förskoleklassen
dc.contributor.author | Nilsson, Jeanette | swe |
dc.contributor.author | Date, Angelica | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:40Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:40Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18467 | |
dc.description.abstract | Huvudfråga Vad anser vårdnadshavare, pedagoger och staten att förskoleklassen har för syfte? Metod och material Vi valde att använda kvalitativa intervjuer med pedagogerna och kvantitativ enkätundersökning med vårdnadshavarna. Detta för att få insikt om vårdnadshavarnas och pedagogernas uppfattning om förskoleklassen. I litteraturgenomgången har vi tagit upp om förskoleklassens framväxt samt förskoleklassens integrering i skolan. Vi har utgått från läroplanen Lpo94 samt tidigare forskning. Resultat Resultatet har vi grundat på vår empiriska studie samt litteraturstudien. Resultatet visar på att större delen av vårdnadshavare och pedagoger ser året i förskoleklass som viktigt och utvecklande för barnet. Gällande mål i förskoleklassen samt i år ett visade det sig att vårdnadshavarna hade större insikt om målen i förskoleklassen än i år ett. Både vårdnadshavare och pedagoger är medvetna om att det finns både likheter och skillnader i de båda verksamheterna. Betydelse för läraryrket För att underlätta relationen mellan hem och skola bör man som pedagog försöka ge så tydlig och konkret information till vårdnadshavarna som möjligt. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Förskoleklass | swe |
dc.subject | sexårsverksamhet | swe |
dc.subject | läroplan | swe |
dc.subject | informa | swe |
dc.title | Vårdnadshavarnas och pedagogernas uppfattningar om förskoleklassen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |