Show simple item record

dc.contributor.authorAnulf, Annsophieswe
dc.contributor.authorMagnusson, Malenaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:42Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:42Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18469
dc.description.abstractSyftet är att belysa lärares kunskap om sekretessproblematik som uppstår i förskolans och grundskolans vardagliga verksamhet. Vår huvudfråga är vilken kunskap lärare har kring sekretessproblemtik. Vi har gjort en empirisk undersökning i form av en kvantitativ enkätstudie med kunskapsfrågor och fallscenarior som bygger på sekretessproblematik som uppstår i lärares vardagliga arbete. Vår hypotes var att lärare har bristfälliga kunskaper i sekretessproblematik. Lärare har bristfälliga kunskaper om offentlighets- och sekretesslagstiftningen på ett övergripande plan. Om hypotesen skulle ges stöd skulle lärarna som grupp ha fel på över 50 % av hela enkäten. Vi trodde att vidare skulle få se skillnad på lärarnas kunskap beroende på: yrkesverksamhet, erfarenhet inom läraryrket, hur ofta de reflekterat kring sekretessproblematik och hur ofta ledningen uppmärksammar frågor kring sekretessproblematik. Det har visat sig vara svårt att se samband mellan de olika variabler och lärares kunskap i frågor kring sekretessproblematik. Det visade sig att de olika kategorierna vi delat in lärarna i blev extremt ojämnt fördelade inom kategorierna. Vår uppfattning är att en myndighet är just en myndighet för att den bygger på offentlighetsprincipen som bland annat innebär allmänna handlingars offentlighet. Sekretesslagen finns för skydda den enskilda personens integritet. Som vi ser det ruckas en myndighets grundläggande principer som demokrati när dessa bestämmelser inte följs. För den enskilda individen innebär detta i sin tur att hon inte har de skydd som bestämmelserna finns till för, som tillexempel att handlingar och uppgifter som egentligen är sekretessbelagda lämnas ut eller att handlingar och uppgifter som är offentliga undanhålls. Har man tillräcklig kunskap om sekretessbestämmelserna som gäller i förskola vet man både vad man får och inte får yppa för information. Kunskapsbrist om sekretess kan innebära att individerna inte har de skydd som lagen säger att de har rätt till. Lärarna visade i vår undersökning en anmärkningsvärt låg kunskap och vi ser att sekretessproblematik är ett område som inom en snar framtid bör prioriteras.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectsekretessswe
dc.subjectsekretessproblematik lärareswe
dc.subjectkunskapswe
dc.subjectoswe
dc.titleKunskap om sekretess i vardagen: en utforskande pilotstudie bland lärare om sekretessproblematik i vardagen.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record