dc.contributor.author | Anulf, Annsophie | swe |
dc.contributor.author | Magnusson, Malena | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:42Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:42Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18469 | |
dc.description.abstract | Syftet är att belysa lärares kunskap om sekretessproblematik som uppstår i förskolans och grundskolans
vardagliga verksamhet. Vår huvudfråga är vilken kunskap lärare har kring sekretessproblemtik. Vi har
gjort en empirisk undersökning i form av en kvantitativ enkätstudie med kunskapsfrågor och
fallscenarior som bygger på sekretessproblematik som uppstår i lärares vardagliga arbete. Vår hypotes
var att lärare har bristfälliga kunskaper i sekretessproblematik. Lärare har bristfälliga kunskaper om
offentlighets- och sekretesslagstiftningen på ett övergripande plan. Om hypotesen skulle ges stöd skulle
lärarna som grupp ha fel på över 50 % av hela enkäten. Vi trodde att vidare skulle få se skillnad på
lärarnas kunskap beroende på: yrkesverksamhet, erfarenhet inom läraryrket, hur ofta de reflekterat
kring sekretessproblematik och hur ofta ledningen uppmärksammar frågor kring sekretessproblematik.
Det har visat sig vara svårt att se samband mellan de olika variabler och lärares kunskap i frågor kring
sekretessproblematik. Det visade sig att de olika kategorierna vi delat in lärarna i blev extremt ojämnt
fördelade inom kategorierna. Vår uppfattning är att en myndighet är just en myndighet för att den
bygger på offentlighetsprincipen som bland annat innebär allmänna handlingars offentlighet.
Sekretesslagen finns för skydda den enskilda personens integritet. Som vi ser det ruckas en myndighets
grundläggande principer som demokrati när dessa bestämmelser inte följs. För den enskilda individen
innebär detta i sin tur att hon inte har de skydd som bestämmelserna finns till för, som tillexempel att
handlingar och uppgifter som egentligen är sekretessbelagda lämnas ut eller att handlingar och
uppgifter som är offentliga undanhålls. Har man tillräcklig kunskap om sekretessbestämmelserna som
gäller i förskola vet man både vad man får och inte får yppa för information. Kunskapsbrist om
sekretess kan innebära att individerna inte har de skydd som lagen säger att de har rätt till. Lärarna
visade i vår undersökning en anmärkningsvärt låg kunskap och vi ser att sekretessproblematik är ett
område som inom en snar framtid bör prioriteras. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | sekretess | swe |
dc.subject | sekretessproblematik lärare | swe |
dc.subject | kunskap | swe |
dc.subject | o | swe |
dc.title | Kunskap om sekretess i vardagen: en utforskande pilotstudie bland lärare om sekretessproblematik i vardagen. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |