En andra chans en studie om metoden Reading Recovery på Nya Zeeland
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syfte
Vårt syfte med denna uppsats har varit ett undersöka hur man på Nya Zeeland arbetar med metoden Reading
Recovery. Detta är ett program som är till för elever i läs- och skrivsvårigheter och som innebär ett intensivt
enskilt arbete med en speciellt utbildad Reading Recovery lärare. Målet var att besvara vårt syfte med frågorna:
Hur arbetar man med Reading Recovery i praktiken? Hur förhåller sig metoden till pedagogernas synsätt till
orsakerna till läs- och skrivsvårigheters uppkomster. Slutligen ville vi se om metoden kan kopplas och tolkas
utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
Metod
Vi har varit på Nya Zeeland och besökt två skolor som arbetar med Reading Recovery. För att kunna svara på
våra frågeställningar har vi studerat litteratur, intervjuat pedagoger samt observerat Reading Recovery lektioner
samt en observation som ligger till grund för urvalet till programmet.
Resultat
Vi har kommit fram till att Reading Recovery fungerar fortfarande såsom den ursprungligen utformats på 1970-
talet vilket kan härledas till att programmet har strama mallar som lärarna arbetar enligt under lektionen. Vi har
även kunnat se ett samband mellan pedagogernas förhållningssätt till orsakerna av läs- och skrivsvårigheter då
deras sätt att se eleven som bärare av problemet kan kopplas till att det är just enskild undervisning som är
åtgärden. Vi har dessutom kommit fram till att det går att tolka metoden ur ett sociokulturellt perspektiv, då de
till exempel arbetar i elevens närmsta utvecklingszon för att nå framgångsrika resultat.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Lindgren, Jenny
Hansson, Anna
Nyckelord
Läs- och skrivsvårigheter
Reading Recovery
Nya Z
Språk
sv