• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En andra chans ­ en studie om metoden Reading Recovery på Nya Zeeland

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte Vårt syfte med denna uppsats har varit ett undersöka hur man på Nya Zeeland arbetar med metoden Reading Recovery. Detta är ett program som är till för elever i läs- och skrivsvårigheter och som innebär ett intensivt enskilt arbete med en speciellt utbildad Reading Recovery lärare. Målet var att besvara vårt syfte med frågorna: Hur arbetar man med Reading Recovery i praktiken? Hur förhåller sig metoden till pedagogernas synsätt till orsakerna till läs- och skrivsvårigheters uppkomster. Slutligen ville vi se om metoden kan kopplas och tolkas utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Metod Vi har varit på Nya Zeeland och besökt två skolor som arbetar med Reading Recovery. För att kunna svara på våra frågeställningar har vi studerat litteratur, intervjuat pedagoger samt observerat Reading Recovery lektioner samt en observation som ligger till grund för urvalet till programmet. Resultat Vi har kommit fram till att Reading Recovery fungerar fortfarande såsom den ursprungligen utformats på 1970- talet vilket kan härledas till att programmet har strama mallar som lärarna arbetar enligt under lektionen. Vi har även kunnat se ett samband mellan pedagogernas förhållningssätt till orsakerna av läs- och skrivsvårigheter då deras sätt att se eleven som bärare av problemet kan kopplas till att det är just enskild undervisning som är åtgärden. Vi har dessutom kommit fram till att det går att tolka metoden ur ett sociokulturellt perspektiv, då de till exempel arbetar i elevens närmsta utvecklingszon för att nå framgångsrika resultat.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18472
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18472_1.pdf (349.2Kb)
Datum
2008
Författare
Lindgren, Jenny
Hansson, Anna
Nyckelord
Läs- och skrivsvårigheter
Reading Recovery
Nya Z
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV