Show simple item record

dc.contributor.authorWärmé, Emelieswe
dc.contributor.authorAlfredsson, Emilieswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:46Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:46Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18474
dc.description.abstractSammanfattning: Vårt syfte med examensarbetet är att belysa betydelsen av högläsning av barnlitteratur för elevernas utveckling och lärande i undervisningen. I vår kommande yrkesroll som lärare kan det ibland upplevas som svårt att finna lustfyllda former på lärandet. Avsikten med föreliggande examensarbete är därför att belysa högläsningens möjligheter som ett stimulerande och integrerat komplement i undervisningen. Genom vårt genuina intresse för barnlitteratur har vi därför valt att fördjupa våra kunskaper inom detta område. Detta för att vi i vår utbildning fått inblick i betydelsen av den magiska inverkan som barnlitteratur utgör. Vi har tillsammans valt en barnbok som underlag vilken kommer att verka som exempel. För att visa vilka möjligheter en barnbok kan utgöra kommer vi i föreliggande examensarbete att genomföra en analys av vår specifikt utvalda bok. Barnboken som vi utsett kan inte sägas representativ i dess fulla bemärkelse och generaliserar inte heller genren barnlitteratur utan verkar i vår uppsats som ett exempel. Vår utvalda barnbok är naturligtvis inte den enda inom området, men vi vill genom vår analys belysa ett tillvägagångssätt som påvisar barnbokens faktiska möjligheter till barns lärande och utveckling. Boken vi valde att analysera var Lars & Urban och pudelstjärnorna av Eva Dahlgren (005), detta för att den fångat vårt intresse redan tidigare. Vi har genom detta examensarbete utvecklat kunskap om och fått insikt i högläsningens betydelse för barns lärande och utveckling i undervisningen. Vår slutsats är att som lärare får vi aldrig glömma att vi utgör en stor och viktig del av barnens vardag. Genom ett inspirerande, bekräftande och uppmuntrande förhållningssätt bör vi möta barnen på deras väg mot vuxenlivet. Det blir då viktigt att föregå som goda förebilder som är betydelsefulla och relevanta i barnens värld. Vi tror att det krävs en medveten vilja och ett genuint intresse hos pedagogerna för att kunna tillgodose elevernas utveckling och lärande. Barnlitteratur utgör enligt vår mening en magisk inkörsport till en värld fylld av möjligheter. Genom att använda högläsningen som ett dagligt inslag i undervisningen tror vi att elevernas utveckling främjas. Vår förhoppning är att detta examensarbete kan verka som inspirationskälla för såväl pedagoger som forskare och andra intressenter inom området. Vi kan helhjärtat rekommendera barnboken Lars & Urban till såväl pedagoger som föräldrar. Vi har genom föreliggande examensarbete utvecklat kunskap om och fått insikt i hur högläsning av barnlitteratur kan påverka elevernas utveckling och lärande i undervisningen på ett mycket positivt sätt.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectHögläsningswe
dc.subjectbarnlitteraturswe
dc.subjecttextanalysswe
dc.subjectlärande geswe
dc.titleHögläsningens möjligheter - för barns lärande och utveckling i undervisningenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record