Högläsningens möjligheter - för barns lärande och utveckling i undervisningen
Sammanfattning
Sammanfattning:
Vårt syfte med examensarbetet är att belysa betydelsen av högläsning av barnlitteratur för
elevernas utveckling och lärande i undervisningen. I vår kommande yrkesroll som lärare kan
det ibland upplevas som svårt att finna lustfyllda former på lärandet. Avsikten med
föreliggande examensarbete är därför att belysa högläsningens möjligheter som ett
stimulerande och integrerat komplement i undervisningen. Genom vårt genuina intresse för
barnlitteratur har vi därför valt att fördjupa våra kunskaper inom detta område. Detta för att vi
i vår utbildning fått inblick i betydelsen av den magiska inverkan som barnlitteratur utgör.
Vi har tillsammans valt en barnbok som underlag vilken kommer att verka som exempel.
För att visa vilka möjligheter en barnbok kan utgöra kommer vi i föreliggande examensarbete
att genomföra en analys av vår specifikt utvalda bok. Barnboken som vi utsett kan inte sägas
representativ i dess fulla bemärkelse och generaliserar inte heller genren barnlitteratur utan
verkar i vår uppsats som ett exempel. Vår utvalda barnbok är naturligtvis inte den enda inom
området, men vi vill genom vår analys belysa ett tillvägagångssätt som påvisar barnbokens
faktiska möjligheter till barns lärande och utveckling. Boken vi valde att analysera var Lars &
Urban och pudelstjärnorna av Eva Dahlgren (005), detta för att den fångat vårt intresse
redan tidigare. Vi har genom detta examensarbete utvecklat kunskap om och fått insikt i
högläsningens betydelse för barns lärande och utveckling i undervisningen. Vår slutsats är att
som lärare får vi aldrig glömma att vi utgör en stor och viktig del av barnens vardag. Genom
ett inspirerande, bekräftande och uppmuntrande förhållningssätt bör vi möta barnen på deras
väg mot vuxenlivet. Det blir då viktigt att föregå som goda förebilder som är betydelsefulla
och relevanta i barnens värld. Vi tror att det krävs en medveten vilja och ett genuint intresse
hos pedagogerna för att kunna tillgodose elevernas utveckling och lärande. Barnlitteratur
utgör enligt vår mening en magisk inkörsport till en värld fylld av möjligheter. Genom att
använda högläsningen som ett dagligt inslag i undervisningen tror vi att elevernas utveckling
främjas. Vår förhoppning är att detta examensarbete kan verka som inspirationskälla för såväl
pedagoger som forskare och andra intressenter inom området. Vi kan helhjärtat
rekommendera barnboken Lars & Urban till såväl pedagoger som föräldrar. Vi har genom
föreliggande examensarbete utvecklat kunskap om och fått insikt i hur högläsning av
barnlitteratur kan påverka elevernas utveckling och lärande i undervisningen på ett mycket
positivt sätt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Wärmé, Emelie
Alfredsson, Emilie
Nyckelord
Högläsning
barnlitteratur
textanalys
lärande ge
Språk
sv