• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tankar kring värdegrundsuppdraget - En kvalitativ undersökning om värdegrunden i förskole- och gymnasielärares medvetande

Abstract
Vårt arbete har en fenomenologisk forskningsansats med att undersöka hur lärare i förskolan och gymnasieskolan resonerar kring läroplanens värdegrundsuppdrag. Syftet utreds utifrån tre aspekter: Lärares resonemang kring det läroplanens värdegrund säger om jämställdhet och könsroller samt det den säger om mångkultur. Den tredje aspekten är lärarnas inställning till läroplanens funktion och relevans. Vi använder oss av kvalitativa intervjuer för att undersöka uppfattningarna hos sju lärare på förskolan och gymnasiet. Vår resultatredovisning och analys har en fenomenografisk ansats. Vi har kommit fram till att lärarna har många tankar kring hur de arbetar eller vill arbeta med jämställdhet men förlägger ofta problem hos eleverna. Lärarna är inte så säkra på vad begreppet kultur innebär och tycker därför att det ibland kan vara svårt att förhålla sig till värdegrundsuppdraget. Lärarna är ibland oroliga för att de förolämpar någon från en annan kultur på grund av något de inte är medvetna om. Lärarna anser att läroplanen och dess värdegrund behövs för att visa alla i skolan vilka värderingar de skall stå för. Vi har kommit fram till att lärare inte använder sig av läroplanen i så stor utsträckning som det kanske är menat men att de i många fall arbetar på ett sätt som stämmer överens med värdegrunden. Värdegrundsuppdraget har många begrepp som är svåra att förhålla sig till därför måste lärare diskutera värdegrunden mer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18475
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18475_1.pdf (524.5Kb)
Date
2008
Author
Hallbäck, Susanne
Keywords
Fenomenologi
lärares inställning
värdegrund
lär
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV