Tankar kring värdegrundsuppdraget - En kvalitativ undersökning om värdegrunden i förskole- och gymnasielärares medvetande
Abstract
Vårt arbete har en fenomenologisk forskningsansats med att undersöka hur lärare i förskolan och
gymnasieskolan resonerar kring läroplanens värdegrundsuppdrag. Syftet utreds utifrån tre aspekter: Lärares
resonemang kring det läroplanens värdegrund säger om jämställdhet och könsroller samt det den säger om
mångkultur. Den tredje aspekten är lärarnas inställning till läroplanens funktion och relevans.
Vi använder oss av kvalitativa intervjuer för att undersöka uppfattningarna hos sju lärare på förskolan och
gymnasiet. Vår resultatredovisning och analys har en fenomenografisk ansats.
Vi har kommit fram till att lärarna har många tankar kring hur de arbetar eller vill arbeta med jämställdhet men
förlägger ofta problem hos eleverna. Lärarna är inte så säkra på vad begreppet kultur innebär och tycker därför
att det ibland kan vara svårt att förhålla sig till värdegrundsuppdraget. Lärarna är ibland oroliga för att de
förolämpar någon från en annan kultur på grund av något de inte är medvetna om. Lärarna anser att läroplanen
och dess värdegrund behövs för att visa alla i skolan vilka värderingar de skall stå för.
Vi har kommit fram till att lärare inte använder sig av läroplanen i så stor utsträckning som det kanske är menat
men att de i många fall arbetar på ett sätt som stämmer överens med värdegrunden. Värdegrundsuppdraget har
många begrepp som är svåra att förhålla sig till därför måste lärare diskutera värdegrunden mer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Hallbäck, Susanne
Keywords
Fenomenologi
lärares inställning
värdegrund
lär
Language
sv