• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tankar kring värdegrundsuppdraget - En kvalitativ undersökning om värdegrunden i förskole- och gymnasielärares medvetande

Sammanfattning
Vårt arbete har en fenomenologisk forskningsansats med att undersöka hur lärare i förskolan och gymnasieskolan resonerar kring läroplanens värdegrundsuppdrag. Syftet utreds utifrån tre aspekter: Lärares resonemang kring det läroplanens värdegrund säger om jämställdhet och könsroller samt det den säger om mångkultur. Den tredje aspekten är lärarnas inställning till läroplanens funktion och relevans. Vi använder oss av kvalitativa intervjuer för att undersöka uppfattningarna hos sju lärare på förskolan och gymnasiet. Vår resultatredovisning och analys har en fenomenografisk ansats. Vi har kommit fram till att lärarna har många tankar kring hur de arbetar eller vill arbeta med jämställdhet men förlägger ofta problem hos eleverna. Lärarna är inte så säkra på vad begreppet kultur innebär och tycker därför att det ibland kan vara svårt att förhålla sig till värdegrundsuppdraget. Lärarna är ibland oroliga för att de förolämpar någon från en annan kultur på grund av något de inte är medvetna om. Lärarna anser att läroplanen och dess värdegrund behövs för att visa alla i skolan vilka värderingar de skall stå för. Vi har kommit fram till att lärare inte använder sig av läroplanen i så stor utsträckning som det kanske är menat men att de i många fall arbetar på ett sätt som stämmer överens med värdegrunden. Värdegrundsuppdraget har många begrepp som är svåra att förhålla sig till därför måste lärare diskutera värdegrunden mer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18475
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18475_1.pdf (524.5Kb)
Datum
2008
Författare
Hallbäck, Susanne
Nyckelord
Fenomenologi
lärares inställning
värdegrund
lär
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV