Inkludering av elever i behov av särskilt stöd.
Sammanfattning
Elever i behov av särskilt stöd är ett begrepp som finns i alla skolor. Det kan vara elever som har
specialundervisning eller får sina behov tillgodosedda i den egna klassrumsmiljön. Med inkludering av elever i
behov av särskilt stöd menas att eleverna istället för särskild specialundervisning skall få den hjälp de behöver i
den ordinarie klassrumsmiljön, men att undervisningen samtidigt skall anpassas efter elevens behov och förutsättningar.
Vi anser att inkluderingsarbetet är viktigt då vi i vår framtida roll som lärare dagligen kommer
att stöta på dessa elever. Att ha en kännedom om hur man som pedagog kan arbeta med inkludering av elever i
behov av särskilt stöd bedömer vi som viktigt.
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur elever i behov av särskilt stöd inkluderas i den ordinarie klassrumsundervisningen.
Arbetet avser att ta reda på hur fem lärare planerar inför och resonerar om arbetet med inkludering av elever i sina klassrum. För att precisera syftet har vi valt följande frågeställningar:
1. Hur kan inkluderingsarbete av elever i behov av särskilt stöd gå till i skolan?
2. Hur resonerar lärare om sitt undervisningssätt i relation till möjligheten att inkludera dessa elever?
Vi har valt att titta på hur arbetet med inkludering kan gå till i skolorna. För att kunna svara på detta har vi valt
att genomföra kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som har olika syn på begreppet "barn i behov av
särskilt stöd". Vårt resultat visar att arbetet med inkludering skiljer sig från skola till skola. För kunna
genomföra ett bra arbete med inkludering krävs det, enligt våra respondenter, bra arbetsmaterial och tillgång på
resurspersonal. Bristen på dessa kan göra att arbetet med inkludering försvåras. Det finns inget "recept" som
pedagoger kan använda på alla sina elever, utan undervisningen måste individanpassas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Olofsson, Marina
Lokander, Anna
Nyckelord
0
Språk
sv