Elevers motivation i musik- och kulturskolan, ur ett elevperspektiv
Sammanfattning
Sammanfattning:
Vi har i detta arbete belyst vad som får musik- och kulturskolelever att känna lust och motivation till sitt
musikutövande. Vi har under vår studietid funderat över hur vi lärare kan få våra elever motiverade och
känna lust till att lära. Eftersom musikskolan är en frivillig organisation får elevens eget
självbestämmande och egna inflytande över studiegången en betydande roll. Det är därför intressant ur ett
elevperspektiv undersöka vilka faktorer som får dem att finna motivation.
Vårt syfte är att undersöka hur elevernas egen syn ser ut på sitt eget musikutövande och hur forskning
inom motivation och lärande kan tillämpas i musikundervisningen på musik- och kulturskolan. Vi har
grundat vår undersökning med kvalitativa intervjuer med tolv stycken musikstuderande elever som går i
högstadiet eller gymnasiet.
Vårt resultat visar att motivation uppkommer från sju olika aspekter. Det handlar bland annat om
hemmets inställning till elevens musikutövande, lärarens inverkan och sätt att undervisa, elevers
självförtroende, och behov av bekräftelse. Dessa aspekter samverkar och visar att elever finner motivation
på olika sätt. Det är alltså svårt att veta exakt hur motivationsprocesser skapas hos elever då allas behov
ser olika ut. Vi kan bara konstatera att vi som lärare måste se till elevens perspektiv och intresse att lära.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Elfversson, Kristina
Elfversson, Karin
Nyckelord
Motivation
Musik- och Kulturskolan
Musik
musikp
Språk
sv