Visa enkel post

dc.contributor.authorElfversson, Kristinaswe
dc.contributor.authorElfversson, Karinswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:48Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:48Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18477
dc.description.abstractSammanfattning: Vi har i detta arbete belyst vad som får musik- och kulturskolelever att känna lust och motivation till sitt musikutövande. Vi har under vår studietid funderat över hur vi lärare kan få våra elever motiverade och känna lust till att lära. Eftersom musikskolan är en frivillig organisation får elevens eget självbestämmande och egna inflytande över studiegången en betydande roll. Det är därför intressant ur ett elevperspektiv undersöka vilka faktorer som får dem att finna motivation. Vårt syfte är att undersöka hur elevernas egen syn ser ut på sitt eget musikutövande och hur forskning inom motivation och lärande kan tillämpas i musikundervisningen på musik- och kulturskolan. Vi har grundat vår undersökning med kvalitativa intervjuer med tolv stycken musikstuderande elever som går i högstadiet eller gymnasiet. Vårt resultat visar att motivation uppkommer från sju olika aspekter. Det handlar bland annat om hemmets inställning till elevens musikutövande, lärarens inverkan och sätt att undervisa, elevers självförtroende, och behov av bekräftelse. Dessa aspekter samverkar och visar att elever finner motivation på olika sätt. Det är alltså svårt att veta exakt hur motivationsprocesser skapas hos elever då allas behov ser olika ut. Vi kan bara konstatera att vi som lärare måste se till elevens perspektiv och intresse att lära.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectMotivationswe
dc.subjectMusik- och Kulturskolanswe
dc.subjectMusikswe
dc.subjectmusikpswe
dc.titleElevers motivation i musik- och kulturskolan, ur ett elevperspektivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post