Att skapa lust och intresse till barns språkutveckling en kvalitativ studie av språkstimulerande metoder och materiel i en montessoriklass.
Abstract
Syfte Vi vill ta del av hur språket kan stimuleras och få en inblick i vilka metoder och
materiel som används för språkutveckling inom montessoripedagogiken. Vi vill också ta del
av pedagogens roll inom montessoripedagogiken. Kan vi se något samband mellan teori och
praktik.
Metod Vi har genomfört en kvalitativ studie genom observationer av materiel och metoder
för språkstimulering inom montessoripedagogik samt pedagogens roll i verksamheten. Vi har
genomfört intervjuer med tre pedagoger. Observation som metod valdes ut på grund av att vi
fick tillfälle att se hur verksamheten är upplagd och då få en större förståelse för den, vi fick
även möjlighet till en närmare iakttagelse av materielen. Genom intervjuerna avsågs bl.a. att
få ta del av pedagogernas uppfattningar om språkstimulerande materiel, om det finns några
utmärkande metoder inom montessoripedagogiken samt deras roll som pedagog.
Resultat Genom vår studie på den valda montessoriskolan har vi kommit fram till att
pedagogens roll är en betydande faktor inom montessoripedagogiken. Pedagogen ses som en
handledare vars uppgift är att lära barnen lära. Montessoripedagogiken har mycket
språkmateriel som är konkret och speciellt utformat men är idag moderniserat, däremot
används generella språkstimulerande metoder.
Montessoris syn på barns utveckling och lärande utgår från barnets intresse och mognad,
varav en av anledningarna till att montessoriverksamheten arbetar åldersintegrerat.
Betydelse för läraryrket Pedagogen som en handledare och förhållningssätt gentemot
barnen, samt betydelsen av olika materiel och metoder för språkstimulering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Smidefors, Emelie
Rydèn, Emma
Keywords
Språkstimulering
montessoripedagogik
metod och m
Language
sv