• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skapa lust och intresse till barns språkutveckling­ en kvalitativ studie av språkstimulerande metoder och materiel i en montessoriklass.

Sammanfattning
Syfte Vi vill ta del av hur språket kan stimuleras och få en inblick i vilka metoder och materiel som används för språkutveckling inom montessoripedagogiken. Vi vill också ta del av pedagogens roll inom montessoripedagogiken. Kan vi se något samband mellan teori och praktik. Metod Vi har genomfört en kvalitativ studie genom observationer av materiel och metoder för språkstimulering inom montessoripedagogik samt pedagogens roll i verksamheten. Vi har genomfört intervjuer med tre pedagoger. Observation som metod valdes ut på grund av att vi fick tillfälle att se hur verksamheten är upplagd och då få en större förståelse för den, vi fick även möjlighet till en närmare iakttagelse av materielen. Genom intervjuerna avsågs bl.a. att få ta del av pedagogernas uppfattningar om språkstimulerande materiel, om det finns några utmärkande metoder inom montessoripedagogiken samt deras roll som pedagog. Resultat Genom vår studie på den valda montessoriskolan har vi kommit fram till att pedagogens roll är en betydande faktor inom montessoripedagogiken. Pedagogen ses som en handledare vars uppgift är att lära barnen lära. Montessoripedagogiken har mycket språkmateriel som är konkret och speciellt utformat men är idag moderniserat, däremot används generella språkstimulerande metoder. Montessoris syn på barns utveckling och lärande utgår från barnets intresse och mognad, varav en av anledningarna till att montessoriverksamheten arbetar åldersintegrerat. Betydelse för läraryrket Pedagogen som en handledare och förhållningssätt gentemot barnen, samt betydelsen av olika materiel och metoder för språkstimulering.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18479
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18479_1.pdf (4.969Mb)
Datum
2008
Författare
Smidefors, Emelie
Rydèn, Emma
Nyckelord
Språkstimulering
montessoripedagogik
metod och m
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV