Självständigt elevarbete En intervjustudie med 15 lärare om deras syn på Eget arbete i skolår 2
Abstract
Syfte
Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på vad begreppet Eget arbete innebär i lärares undervisning i
skolår . Vi har undersökt för- och nackdelar med Eget arbete ur dessa lärares perspektiv.
Frågeställningar
Vad innebär arbetssättet i undervisningen i skolår ?
Vad anser lärarna på fyra lågstadieskolor är för- och nackdelar med Eget arbete?
Metod
Vi har gjort en intervjustudie med 15 lärare som arbetar eller har arbetat med Eget arbete i skolår . Intervjuerna
gjordes på fyra skolor i tre olika kommuner i Västra Götaland.
Resultat
Innebörden av Eget arbete varierar mellan olika lärare. Planeringsboken eller arbetsschemat är en gemensam
faktor. Många lärare arbetar med Eget arbete bara i matematik och svenska, både med förlagsproducerade
läromedel och extramaterial t.ex. olika spel och kort. Eget arbete varierar beroende på gruppens storlek och hur
självgående eleverna är. De största fördelarna med Eget arbete som lärarna tar upp är individualisering, ökat
elevansvar och självständigt elevarbete. Nackdelarna som beskrivs är att arbetssättet inte passar alla elever, de
blir stökigt och högljutt i klassen och även att arbetsbelatningen för lärarna ökar.
Betydelse för läraryrket
Lärare som vill arbeta med Eget arbete i klassen rekommenderar vi att läsa på om arbetssättet. Man ska vara väl
förberedd och känna till för- och nackdelarna med metoden för att det ska bli givande för både lärare och elever.
Det är viktigt att läraren använder en blandning av olika arbetsmetoder i sin undervisning som passar för den
enskilda eleven.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Magnusson, Merli
Fahlberg, Ingela
Keywords
Planeringsbok/arbetsschema
elevansvar
individual
Language
sv