Show simple item record

dc.contributor.authorAx, Rebeccaswe
dc.contributor.authorHeder Ternell, Mariaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:55Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:55Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18484
dc.description.abstractSyfte och huvudfråga Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Huvud- frågan är om skönlitteraturen påverkar elevers språk och läsutveckling. Vi ställer oss även frågan om föräldrarnas engagemang är av stor vikt för barnens läsintresse. Metod och material För att genomföra vårt arbete har vi valt att använda oss av triangulering. Det innebär att vi har använt olika material och metoder för att komma fram till ett så trovärdigt resultat som möjligt. Vi har intervjuat sex pedagoger på tre skolor. Vi har också delat ut enkäter till pedagoger och föräldrarna i de intervjuades klasser på skolorna. Samtidigt har vi studerat relevant litteratur för ämnet. Resultat Resultatet av våra undersökningar visar hur ofta och hur mycket pedagoger arbetar med skönlitteratur i sin undervisning. Den har även gett en bild om föräldrarnas stora engagemang och tankar kring skönlitteraturens betydelse för deras barns språkutveckling. Litteraturfördjupningen har visat att forskare är eniga om hur stor betydelse skönlitteraturen har för barnens språk och läsintresse. Forskare och pedagoger säger samma saker, att skönlitteraturen är viktig för språket och de vuxna har en betydande roll vid läsning. Betydelse för läraryrket Vi har fått en bild av att skönlitteratur har stor betydelse för barns läs- och skrivutveckling, men även för språkutvecklingen. Samarbetet med hemmet tycks vara av stor vikt för barns utveckling enligt våra informanter. För att ge barnen en stark grund i sin språkutveckling är det av stor vikt enligt informanterna, att lärarna har fått kunskaper om hur denna undervisning ska gå till.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSkönlitteraturswe
dc.subjectspråkutvecklingswe
dc.subjectläsningswe
dc.subjectläslust,swe
dc.titleSkönlitteraturens betydelse för språkutveckling ­ i skolan och hemmiljönswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record