Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling i skolan och hemmiljön
Abstract
Syfte och huvudfråga
Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Huvud-
frågan är om skönlitteraturen påverkar elevers språk och läsutveckling. Vi ställer oss även frågan om
föräldrarnas engagemang är av stor vikt för barnens läsintresse.
Metod och material
För att genomföra vårt arbete har vi valt att använda oss av triangulering. Det innebär att vi har använt olika
material och metoder för att komma fram till ett så trovärdigt resultat som möjligt. Vi har intervjuat sex
pedagoger på tre skolor. Vi har också delat ut enkäter till pedagoger och föräldrarna i de intervjuades klasser på
skolorna. Samtidigt har vi studerat relevant litteratur för ämnet.
Resultat
Resultatet av våra undersökningar visar hur ofta och hur mycket pedagoger arbetar med skönlitteratur i sin
undervisning. Den har även gett en bild om föräldrarnas stora engagemang och tankar kring skönlitteraturens
betydelse för deras barns språkutveckling. Litteraturfördjupningen har visat att forskare är eniga om hur stor
betydelse skönlitteraturen har för barnens språk och läsintresse. Forskare och pedagoger säger samma saker, att
skönlitteraturen är viktig för språket och de vuxna har en betydande roll vid läsning.
Betydelse för läraryrket
Vi har fått en bild av att skönlitteratur har stor betydelse för barns läs- och skrivutveckling, men även för
språkutvecklingen. Samarbetet med hemmet tycks vara av stor vikt för barns utveckling enligt våra informanter.
För att ge barnen en stark grund i sin språkutveckling är det av stor vikt enligt informanterna, att lärarna har fått
kunskaper om hur denna undervisning ska gå till.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Ax, Rebecca
Heder Ternell, Maria
Keywords
Skönlitteratur
språkutveckling
läsning
läslust,
Language
sv