• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det förflutna som spel - En analys av två dataspels pedagogiska potential i historieundervisningen

Abstract
Denna uppsats studerar det historiska innehållet i två kommersiella dataspel, Call of Dutyoch Europa Universalis . Syftet med genomförd studie är att problematisera spelens innehåll i förhållande till en tänkt undervisningssituation för att därigenom slå fast spelens eventuella pedagogiska potentialer. En central utgångspunkt är att skolan behöver problematisera möjligheterna att använda alternativa media i undervisningen och att lärare behöver ha kunskap om alternativa läromedel. För att på ett strukturerat sätt inhämta undersökningsdata har en kvalitativ analysmodell utarbetats vars mål varit att lyfta fram det historierelaterade spelinnehållet. Det inhämtade materialet är av varierande slag och består av alltifrån videosekvenser och texter till spelmiljö. Materialet har analyserats utifrån dess validitet jämfört med traditionell historieskrivning och därefter problematiserats utifrån ett undervisnings- perspektiv. Undersökningen har visat att båda spelen rymmer historiskt innehåll av förhållandevis stor bredd och detaljrikedom. Inte sällan återfinns det mest intressanta historiska innehållet antingen i periferin i förhållande till spelreglerna eller utanför den spelbara miljön. Spelaren tvingas aldrig uppmärksamma eller förstå det historiska innehållet för att klara spelets uppsatta mål. Det studerade relaterar det historiska innehållet såsom det manifesteras i spelen i förhållande till ett tänkt undervisningssammanhang. Det konstateras att varje undervisningssituation måste utgå från spelens innehåll och att detta av pedagogen kräver en god kännedom om spelen. Spelen behöver behandlas på ett sätt som tar till vara på dess tillgångar och kompenserar för dess brister. Spelens innehåll behöver sättas i såväl en ämneskontext som en bredare undervisningskontext. Eleven måste erbjudas ett större sammanhang som kan ge vägar in spelet som hjälper eleven att uppmärksamma och tolka spelinnehållet. Samtidigt måste de erfarenheter eleven får av spelet bearbetas. Avslutningsvis diskuteras hur detta skulle kunna genomföras och vilken roll de båda datorspelen skulle kunna spela i historieundervisningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18486
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18486_1.pdf (1.329Mb)
Date
2008
Author
Svensson, Joel
Öhammar, Björn
Keywords
Historia
dataspel
ämnesdidaktik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV