Show simple item record

dc.contributor.authorSegerdahl, Thereseswe
dc.contributor.authorOscarsson, Gustavswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:57Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:57Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18487
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dan- sa i ämnet idrott och hälsa. I ett pedagogiskt avseende är det intressant och viktigt att studera lärares uppfattningar eftersom de har betydelse för hur dansundervisning genomförs. Eftersom det inte finns så mycket tidigare studier inom området är vår un- dersökning relevant och medför en vidgad syn på dansundervisning i skolan, både för oss i vår kommande lärarroll och för läsaren. Vi har använt oss av en fenomengrafisk ansats och metod för att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dansa i ämnet idrott och hälsa. Fenomenografin är central i vår studie eftersom den dels beskri- ver vad en uppfattning av ett fenomen är, och dels ger metodiska redskap och tillväga- gångssätt för att studera uppfattningar. Vi har valt att göra samtalsintervjuer med fem idrottslärare. Samtalsintervjuer kännetecknas av ett öppet samtal där intervjupersonerna ges möjlighet till att tala fritt och inte styrs in på förutbestämda svar. Med hjälp av en intervjuguide fick våra intervjupersoner berätta om vilka uppfattningar de har kring var- för elever ska dansa i ämnet idrott och hälsa. Av de lärare som intervjuades fanns det tydliga uppfattningar av varför elever ska dansa i ämnet idrott o hälsa. Det framkom att lärarna både använde dansen som ett redskap för att uppnå olika vinster och för att dans är ett mål i sig. Bearbetningen av intervjuerna resulterade i sju stycken beskrivningska- tegorier: Dans därför att det är socialt samspel och ger sociala färdigheter, Dans därför att det ger en positiv upplevelse, Dans för att lära sig dans, Dans därför att det inte är ett tävlingsmoment, Dans därför att det ger elever möjlighet till att utöva något de är bra på, Dans därför att det är och för vidare ett kulturarv och Dans därför att det står i Lpo-94 och kursplanen för idrott och hälsa. =swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDansswe
dc.subjectIdrottslärareswe
dc.subjectIdrott och hälsaswe
dc.subjectelever ochswe
dc.titleDans i ämnet Idrott och hälsa ­ Idrottslärares uppfattningar av varför elever ska dansaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record