dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dan-
sa i ämnet idrott och hälsa. I ett pedagogiskt avseende är det intressant och viktigt att
studera lärares uppfattningar eftersom de har betydelse för hur dansundervisning
genomförs. Eftersom det inte finns så mycket tidigare studier inom området är vår un-
dersökning relevant och medför en vidgad syn på dansundervisning i skolan, både för
oss i vår kommande lärarroll och för läsaren. Vi har använt oss av en fenomengrafisk
ansats och metod för att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dansa i
ämnet idrott och hälsa. Fenomenografin är central i vår studie eftersom den dels beskri-
ver vad en uppfattning av ett fenomen är, och dels ger metodiska redskap och tillväga-
gångssätt för att studera uppfattningar. Vi har valt att göra samtalsintervjuer med fem
idrottslärare. Samtalsintervjuer kännetecknas av ett öppet samtal där intervjupersonerna
ges möjlighet till att tala fritt och inte styrs in på förutbestämda svar. Med hjälp av en
intervjuguide fick våra intervjupersoner berätta om vilka uppfattningar de har kring var-
för elever ska dansa i ämnet idrott och hälsa. Av de lärare som intervjuades fanns det
tydliga uppfattningar av varför elever ska dansa i ämnet idrott o hälsa. Det framkom att
lärarna både använde dansen som ett redskap för att uppnå olika vinster och för att dans
är ett mål i sig. Bearbetningen av intervjuerna resulterade i sju stycken beskrivningska-
tegorier: Dans därför att det är socialt samspel och ger sociala färdigheter, Dans därför
att det ger en positiv upplevelse, Dans för att lära sig dans, Dans därför att det inte är
ett tävlingsmoment, Dans därför att det ger elever möjlighet till att utöva något de är
bra på, Dans därför att det är och för vidare ett kulturarv och Dans därför att det står i
Lpo-94 och kursplanen för idrott och hälsa.
= | swe |