• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dans i ämnet Idrott och hälsa ­ Idrottslärares uppfattningar av varför elever ska dansa

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dan- sa i ämnet idrott och hälsa. I ett pedagogiskt avseende är det intressant och viktigt att studera lärares uppfattningar eftersom de har betydelse för hur dansundervisning genomförs. Eftersom det inte finns så mycket tidigare studier inom området är vår un- dersökning relevant och medför en vidgad syn på dansundervisning i skolan, både för oss i vår kommande lärarroll och för läsaren. Vi har använt oss av en fenomengrafisk ansats och metod för att undersöka lärares uppfattningar av varför elever ska dansa i ämnet idrott och hälsa. Fenomenografin är central i vår studie eftersom den dels beskri- ver vad en uppfattning av ett fenomen är, och dels ger metodiska redskap och tillväga- gångssätt för att studera uppfattningar. Vi har valt att göra samtalsintervjuer med fem idrottslärare. Samtalsintervjuer kännetecknas av ett öppet samtal där intervjupersonerna ges möjlighet till att tala fritt och inte styrs in på förutbestämda svar. Med hjälp av en intervjuguide fick våra intervjupersoner berätta om vilka uppfattningar de har kring var- för elever ska dansa i ämnet idrott och hälsa. Av de lärare som intervjuades fanns det tydliga uppfattningar av varför elever ska dansa i ämnet idrott o hälsa. Det framkom att lärarna både använde dansen som ett redskap för att uppnå olika vinster och för att dans är ett mål i sig. Bearbetningen av intervjuerna resulterade i sju stycken beskrivningska- tegorier: Dans därför att det är socialt samspel och ger sociala färdigheter, Dans därför att det ger en positiv upplevelse, Dans för att lära sig dans, Dans därför att det inte är ett tävlingsmoment, Dans därför att det ger elever möjlighet till att utöva något de är bra på, Dans därför att det är och för vidare ett kulturarv och Dans därför att det står i Lpo-94 och kursplanen för idrott och hälsa. =
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18487
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18487_1.pdf (236.3Kb)
Datum
2008
Författare
Segerdahl, Therese
Oscarsson, Gustav
Nyckelord
Dans
Idrottslärare
Idrott och hälsa
elever och
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV