• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inlärning genom rörelse ­ En kartläggning om pedagogers uppfattningar om och arbete med rörelse som inlärningsmetod samt en beskrivning av elevers rörelsebehov

Abstract
Syfte Syftet med studien har varit att: - Kartlägga hur pedagoger ser på rörelse i undervisningen och hur man arbetar med det i verksamheten. - Beskriva hur eleverna uppfattar denna undervisningsform. Frågeställningar - Vilka medvetna rörelseinslag förekommer i undervisningen? - Hur ser pedagogerna på rörelse som en variation i undervisningen? - Vilka rörelsebehov har eleverna? Metod Studien har präglats av en kvalitativ undersökningsmetod där vi använt oss av observationer och intervjuer. Studien har utförts i två åldersintegrerade klasser i år -3 samt år 4-5. Observationerna har vi kompletterat med intervjuer av 1 stycken elever från de båda klasserna samt med intervjuer av fyra stycken pedagoger inom ett och samma arbetslag. Vid observationstillfällena har vi använt oss av en observationsmall (se bilaga 1) samt diktafon vid intervjuerna av pedagogerna, när vi har intervjuat eleverna har vi valt att enbart anteckna svaren. Under intervjuerna med pedagogerna och eleverna har vi utgått från en intervjuguide vi utformade innan (se bilaga 3 och 4). Resultat I vår studie har vi noterat att pedagogerna som deltagit i studien velat arbeta mer med rörelse som en variation i undervisningen men gör det inte i nuläget. Samtliga pedagoger i studien är överens om att begreppet inlärning genom rörelse är viktigt samt att de bör arbeta mer med det än vad de gör. Vi har med hjälp av våra observationer och intervjuer kunnat se att eleverna själva är medvetna om sina behov att röra sig och har komponerat ihop egna strategier för att kunna tillgodose dessa. I intervjuerna med pedagogerna har det visat sig att de var medvetna om åtminstone en del av elevernas strategier och därför låter dem hållas. Det har inte förekommit några direkt planerade rörelseinslag i undervisningen utöver det att eleverna har tillåtits "gå på toaletten", hämta material, vässa pennan, etc. O= =
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18489
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18489_1.pdf (1.643Mb)
Date
2008
Author
Kleberg, Niklas
Andersson, Emma
Keywords
Pedagoger
elever
rörelse
inlärning
variation
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV