• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inlärning genom rörelse ­ En kartläggning om pedagogers uppfattningar om och arbete med rörelse som inlärningsmetod samt en beskrivning av elevers rörelsebehov

Sammanfattning
Syfte Syftet med studien har varit att: - Kartlägga hur pedagoger ser på rörelse i undervisningen och hur man arbetar med det i verksamheten. - Beskriva hur eleverna uppfattar denna undervisningsform. Frågeställningar - Vilka medvetna rörelseinslag förekommer i undervisningen? - Hur ser pedagogerna på rörelse som en variation i undervisningen? - Vilka rörelsebehov har eleverna? Metod Studien har präglats av en kvalitativ undersökningsmetod där vi använt oss av observationer och intervjuer. Studien har utförts i två åldersintegrerade klasser i år -3 samt år 4-5. Observationerna har vi kompletterat med intervjuer av 1 stycken elever från de båda klasserna samt med intervjuer av fyra stycken pedagoger inom ett och samma arbetslag. Vid observationstillfällena har vi använt oss av en observationsmall (se bilaga 1) samt diktafon vid intervjuerna av pedagogerna, när vi har intervjuat eleverna har vi valt att enbart anteckna svaren. Under intervjuerna med pedagogerna och eleverna har vi utgått från en intervjuguide vi utformade innan (se bilaga 3 och 4). Resultat I vår studie har vi noterat att pedagogerna som deltagit i studien velat arbeta mer med rörelse som en variation i undervisningen men gör det inte i nuläget. Samtliga pedagoger i studien är överens om att begreppet inlärning genom rörelse är viktigt samt att de bör arbeta mer med det än vad de gör. Vi har med hjälp av våra observationer och intervjuer kunnat se att eleverna själva är medvetna om sina behov att röra sig och har komponerat ihop egna strategier för att kunna tillgodose dessa. I intervjuerna med pedagogerna har det visat sig att de var medvetna om åtminstone en del av elevernas strategier och därför låter dem hållas. Det har inte förekommit några direkt planerade rörelseinslag i undervisningen utöver det att eleverna har tillåtits "gå på toaletten", hämta material, vässa pennan, etc. O= =
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18489
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18489_1.pdf (1.643Mb)
Datum
2008
Författare
Kleberg, Niklas
Andersson, Emma
Nyckelord
Pedagoger
elever
rörelse
inlärning
variation
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV