Hur skulle man kunna förebygga och hantera konflikter i skolan?
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med vår undersökning var att söka reda på eventuella orsaker till konflikter, hur man
som lärare hanterar dessa, vilka metoder som finns tillgängliga, hur man arbetar
konfliktförebyggande samt vilka metoder som används ute i verksamheten. Vi ville även
undersöka hur både lärare och elever upplever att konflikthanteringen fungerar på skolan.
För att få till så mycket stoff som möjligt inom ämnet har vi studerat tidigare forskning, sökt
relevant litteratur, intervjuat lärare samt delgivit eleverna enkäter. Vi har sammanlagt
intervjuat 9 lärare på två olika skolor varav en ligger i Göteborgs kommun och en i en
angränsande kommun till Göteborg. På dessa skolor har ca 86 elever deltagit i vår
undersökning.
Vi har kommit fram till i vår undersökning att de vanligaste orsakerna till att konflikter
uppstår är missförstånd. Ytterligare orsak är även att eleverna har svårt att se ur varandras
perspektiv. Hur de båda skolorna hanterar konflikter är ganska snarlikt. Samtliga utgår ifrån
samtal där de tar reda på orsaken till konflikten, ge eleverna möjligheten till att se ur
varandras perspektiv och för att slutligen komma fram till en gemensam lösning som passar
alla. Vi har kommit fram att den bästa och den mest effektiva strategin/metoden man kan
använda för att hantera en konflikt är samverkansstrategin. Skolorna arbetar
konfliktförebyggande genom att sätta ämnen såsom EQ (ett sätt att arbeta på för att kunna
sätta ord på sina känslor samt lära sig att skilja olika sorters känslor åt) och livskunskap på
schemat.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Högström, Annelie
Kliimant, Angela
Gustafsson, Angela
Språk
sv