• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur skulle man kunna förebygga och hantera konflikter i skolan?

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med vår undersökning var att söka reda på eventuella orsaker till konflikter, hur man som lärare hanterar dessa, vilka metoder som finns tillgängliga, hur man arbetar konfliktförebyggande samt vilka metoder som används ute i verksamheten. Vi ville även undersöka hur både lärare och elever upplever att konflikthanteringen fungerar på skolan. För att få till så mycket stoff som möjligt inom ämnet har vi studerat tidigare forskning, sökt relevant litteratur, intervjuat lärare samt delgivit eleverna enkäter. Vi har sammanlagt intervjuat 9 lärare på två olika skolor varav en ligger i Göteborgs kommun och en i en angränsande kommun till Göteborg. På dessa skolor har ca 86 elever deltagit i vår undersökning. Vi har kommit fram till i vår undersökning att de vanligaste orsakerna till att konflikter uppstår är missförstånd. Ytterligare orsak är även att eleverna har svårt att se ur varandras perspektiv. Hur de båda skolorna hanterar konflikter är ganska snarlikt. Samtliga utgår ifrån samtal där de tar reda på orsaken till konflikten, ge eleverna möjligheten till att se ur varandras perspektiv och för att slutligen komma fram till en gemensam lösning som passar alla. Vi har kommit fram att den bästa och den mest effektiva strategin/metoden man kan använda för att hantera en konflikt är samverkansstrategin. Skolorna arbetar konfliktförebyggande genom att sätta ämnen såsom EQ (ett sätt att arbeta på för att kunna sätta ord på sina känslor samt lära sig att skilja olika sorters känslor åt) och livskunskap på schemat.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18490
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18490_1.pdf (173.3Kb)
Datum
2008
Författare
Högström, Annelie
Kliimant, Angela
Gustafsson, Angela
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV