Visa enkel post

dc.contributor.authorAdler, Elinswe
dc.contributor.authorRizk, Rose-Marieswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:05Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:05Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18496
dc.description.abstractBakgrund Vi har under VFU perioderna upptäckt att det finns flera barn med koncentrationssvårigheter i förskola/skola och vill därför lära oss mer om det. Rose Marie som har många års erfarenhet av arbete med barn har sett ett stort behov av att få mer kunskap och metoder om hur man på bästa sätt kan gynna dessa barn. Vi har fått uppfattningen att koncentrationssvårigheterna hos barn har ökat och undrar vilka faktorer som kan ligga till grund för svårigheterna. Syfte Vårt syfte var att undersöka vad pedagoger anser sig använda för olika metoder som gynnar barn med koncentrationssvårigheter för att vi ska få mer kunskaper om olika metoder, som vi kan använda oss av i vår kommande lärarroll. Metod Studien är en kvalitativ undersökning. Det empiriska materialet består av intervjuer med 7 pedagoger som arbetar med barn som har koncentrationssvårigheter. Pedagogerna arbetar på olika skolor runt om i Göteborg. Intervjuerna var i strukturerad form men det gavs även möjligheter att ställa följdfrågor som visade sig ge oss mycket. Vi har genom litteratur undersökt vilka faktorer som påverkar barns koncentration och hur koncentration definieras. Resultat Resultatet visar att det finns många bra metoder men de måste anpassas för varje individ och situation för att gynna barnets utveckling och lärande. Detta bör ske i ett samspel mellan barnet - pedagogerna och mellan barnet och dess skolkamrater. Något som vi också har funnit i resultatet som är av betydelse är att ha ett positivt, tillåtande förhållningssätt gentemot barnen och på hela skolan för att skapa en atmosfär av acceptans för varandras olikheter.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKoncentrationssvårigheterswe
dc.subjectmetoderswe
dc.subjectbarnswe
dc.subjectpedagogeswe
dc.titleBarn med koncentrationssvårigheter, pedagogiska metoder som gynnar barn med koncentrationssvårigheter.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post