Barnmassage
Abstract
Vårt syfte med detta examensarbete var att ta reda på vilken påverkan barnmassage/beröring har på barngruppen
samt det enskilda barnet i förskolan. För att uppnå vårt syfte tog vi hjälp av två problemformuleringar. På vilket
sätt påverkar barnmassage/beröring barngruppen? Kan barnmassage/beröring påverka barns inlärning? Vi valde
att ställa öppna enkätfrågor via mail till pedagoger som arbetar med barnmassage/beröring runt om i Sverige.
Dessutom införde två av oss barnmassage/beröring under vår verksamhetsförlagda utbildning våren 2008. Vi har
även läst litteratur som berör ämnet. Enligt vårt resultat påverkar barnmassage/beröring barngruppen och det
enskilda barnet på ett positivt sätt. Barnen blir lugnare, mer harmoniska och får bättre koncentration, vilket
innebär att inlärningen går lättare. Barnen blir trygga och bryr sig om varandra, detta leder till att
kommunikationen blir bättre, det blir mindre konflikter och bättre samverkan mellan barnen. Eftersom vi lever i
ett stressigt samhälle med ett högt tempo så behöver både pedagoger och barn tillfällen och kunskaper om
aktiviteter som skapar lugn och harmoni i vardagen. Vår undersökning har visat att det resultat man får av
barnmassage/beröring blir en pedagogisk vinst för både barnen och pedagogerna. Barnmassage/beröring är ett
bra verktyg till att uppnå många av läroplanens mål.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Ahlander, Lisa
Holmqvist, Malin
Cederlund, Malin
Keywords
0
Language
sv