• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnmassage

Sammanfattning
Vårt syfte med detta examensarbete var att ta reda på vilken påverkan barnmassage/beröring har på barngruppen samt det enskilda barnet i förskolan. För att uppnå vårt syfte tog vi hjälp av två problemformuleringar. På vilket sätt påverkar barnmassage/beröring barngruppen? Kan barnmassage/beröring påverka barns inlärning? Vi valde att ställa öppna enkätfrågor via mail till pedagoger som arbetar med barnmassage/beröring runt om i Sverige. Dessutom införde två av oss barnmassage/beröring under vår verksamhetsförlagda utbildning våren 2008. Vi har även läst litteratur som berör ämnet. Enligt vårt resultat påverkar barnmassage/beröring barngruppen och det enskilda barnet på ett positivt sätt. Barnen blir lugnare, mer harmoniska och får bättre koncentration, vilket innebär att inlärningen går lättare. Barnen blir trygga och bryr sig om varandra, detta leder till att kommunikationen blir bättre, det blir mindre konflikter och bättre samverkan mellan barnen. Eftersom vi lever i ett stressigt samhälle med ett högt tempo så behöver både pedagoger och barn tillfällen och kunskaper om aktiviteter som skapar lugn och harmoni i vardagen. Vår undersökning har visat att det resultat man får av barnmassage/beröring blir en pedagogisk vinst för både barnen och pedagogerna. Barnmassage/beröring är ett bra verktyg till att uppnå många av läroplanens mål.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18498
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18498_1.pdf (353.5Kb)
Datum
2008
Författare
Ahlander, Lisa
Holmqvist, Malin
Cederlund, Malin
Nyckelord
0
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV