• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Här ska vita bilar parkera" ­ en studie om förskolebarns lek med bilar.

Abstract
Vårt syfte med den här studien var att ta reda på hur förskolebarn samspelade i Syfte: den fria leken. Vi ville också ta reda på vad förskolebarn kunde lära sig genom att leka med bilar i den fria leken. Våra frågeställningar var: Frågeställningar: · Hur samspelade förskolebarn när de lekte med bilar? · Kunde vi se att något lärande ägde rum, och i så fall vad var det förskolebarn lärde sig i den fria leken med bilar? Vi valde att göra en kvalitativ undersökning. Vi filmade förskolebarn i den Metod: fria leken när de lekte med bilar. Vi observerade och antecknade när förskolebarn lekte med bilar i den fria leken. Resultatet visade att samspelet fungerade bra när alla barn var införstådda med Resultat: de lekregler som rådde och att det var viktigt att barnen kunde läsa av lekregler och koder för att kunna delta i leken. Vårt resultat visade också att barnen lärde sig mycket genom att leka med bilar: samspel, kommunikation, lekregler, matematik och de lärde sig också saker av varandra. Eftersom vårt resultat visade hur mycket barnen lärde sig i den fria leken, t.o.m. Betydelse för läraryrket: i en så liten lek som billeken, var det viktigt att pedagoger såg över sina tidsrutiner. Ibland kanske avbrotten var onödiga. För att se vad barnen kunde lära sig i leken och för att kunna stötta de barn som behövde hjälp med att leka borde pedagogerna ibland delta aktivt i barns lek.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18499
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18499_1.pdf (299.3Kb)
Date
2008
Author
Johansson, Pernilla
Ulvestam-Sjöbleke, Anna
Keywords
förskolebarn
billek
samspel
lekregler
fri lek,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV