• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Här ska vita bilar parkera" ­ en studie om förskolebarns lek med bilar.

Sammanfattning
Vårt syfte med den här studien var att ta reda på hur förskolebarn samspelade i Syfte: den fria leken. Vi ville också ta reda på vad förskolebarn kunde lära sig genom att leka med bilar i den fria leken. Våra frågeställningar var: Frågeställningar: · Hur samspelade förskolebarn när de lekte med bilar? · Kunde vi se att något lärande ägde rum, och i så fall vad var det förskolebarn lärde sig i den fria leken med bilar? Vi valde att göra en kvalitativ undersökning. Vi filmade förskolebarn i den Metod: fria leken när de lekte med bilar. Vi observerade och antecknade när förskolebarn lekte med bilar i den fria leken. Resultatet visade att samspelet fungerade bra när alla barn var införstådda med Resultat: de lekregler som rådde och att det var viktigt att barnen kunde läsa av lekregler och koder för att kunna delta i leken. Vårt resultat visade också att barnen lärde sig mycket genom att leka med bilar: samspel, kommunikation, lekregler, matematik och de lärde sig också saker av varandra. Eftersom vårt resultat visade hur mycket barnen lärde sig i den fria leken, t.o.m. Betydelse för läraryrket: i en så liten lek som billeken, var det viktigt att pedagoger såg över sina tidsrutiner. Ibland kanske avbrotten var onödiga. För att se vad barnen kunde lära sig i leken och för att kunna stötta de barn som behövde hjälp med att leka borde pedagogerna ibland delta aktivt i barns lek.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18499
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18499_1.pdf (299.3Kb)
Datum
2008
Författare
Johansson, Pernilla
Ulvestam-Sjöbleke, Anna
Nyckelord
förskolebarn
billek
samspel
lekregler
fri lek,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV