Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Friederikeswe
dc.contributor.authorAndersson, Elisabethswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:09Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:09Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18501
dc.description.abstractSyfte: Vi vill beskriva vilken betydelse fysisk aktivitet har för eleverna i särskolan och vilken roll pedagogernas/elevassistenternas attityd till fysisk aktivitet har för dess förekomst under skolvardagen. Metod Vi valde att använda oss av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem elevassistenter och fyra pedagoger. Resultat Studiens resultat har visat att det finns en stor variation av fysisk aktivitet i särskolan och att det är värt att satsa på kunskaper, positivt samarbete och engagemang. Pedagogernas/elevassistenternas attityd påverkar hur ofta och på vilken sätt fysisk aktivitet erbjuds i särskolan. Det är vi pedagoger tillsammans med våra kollegor som har ansvaret och möjligheten att använda fysisk aktivitet som medel och mål. Med det menar vi att vi vill använda oss av fysisk aktivitet som medel för att nå olika effekter, som god hälsa, gemenskap, utveckling/lärande, motorisk och social utveckling. Fysisk aktivitet som mål, där vi tillsammans skapar möjligheter så att elever utvecklar färdigheter för att kunna vara fysisk aktiva och kunna känna rörelseglädjen! 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectFysisk aktivitetswe
dc.subjectsärskolanswe
dc.subjectutvecklingsstörningswe
dc.titleFysisk aktivitet i särskolan ­ Tillsammans kan vi göra mycketswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record