En läxa för livet - En intervjustudie av fyra lärares uppfattningar om läxor
Abstract
Syfte
Syftet med denna undersökning var att förstå om läxor kan fungera som ett redskap för lärande i en skola präglad
av interaktionistiska lärandeteorier. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fyra
frågeställningar, som berör hur lärare ser på sitt uppdrag och hur detta påverkar deras förhållningssätt till läxor.
Vad har lärare för syfte med att ge elever läxor? Vad har lärare för uppfattning om elevers motivation att göra
läxor? Vad anser lärare att det innebär att ha förmågan att ta ansvar?
Metod
En kvalitativ metod i form av intervjuer användes. Fyra lärare, verksamma i skolans tidigare år,
djupintervjuades.
Resultat
De fyra lärarna uppger att läxans syfte kan vara: färdighetsträning, författa en skrivuppgift, avsluta skolarbete
hemma, bygga upp förförståelse inför kommande undervisning, använda vardagsteknik, bygga upp relationer
mellan lärare och elev, skapa kvalitetstid och tillfällen till möten mellan barn och förälder samt att utveckla
elevernas förmåga att ta ansvar. Inom varje punkt finns det variationer mellan lärares uppfattning av innebörden
av ett syfte.
Studien visar att lärares uppfattning om vad det innebär att ta ansvar ser ut på två olika sätt, dels att ta ett yttre
ansvar, dels att ta ett inre ansvar.
Lärarens syn på sin rätt att ge läxa, d.v.s. utöka sitt inflytande till att gälla även elevernas icke skolpliktiga tid,
och därmed ta av elevernas fritid, hänger samman med hur läraren ser på elevens rätt att ta ansvar för sitt eget
liv. De lärare som anser att elever inte bör ta ansvar för sitt eget liv och sin situation, ålägger dem att göra läxor
av plikt. De lärare som anser att elever har förmågan att ta ansvar för sitt liv, ser till att eleverna gör den för att
det är meningsfullt. Några lärare inser att läxan kan orsaka en konflikt mellan barn och förälder.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Hatteböl, Lina
Pinzani, Marcus
Keywords
läxa
lärande
ansvar
relation
bildningsuppdrag
Language
sv