• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En läxa för livet - En intervjustudie av fyra lärares uppfattningar om läxor

Sammanfattning
Syfte Syftet med denna undersökning var att förstå om läxor kan fungera som ett redskap för lärande i en skola präglad av interaktionistiska lärandeteorier. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fyra frågeställningar, som berör hur lärare ser på sitt uppdrag och hur detta påverkar deras förhållningssätt till läxor. Vad har lärare för syfte med att ge elever läxor? Vad har lärare för uppfattning om elevers motivation att göra läxor? Vad anser lärare att det innebär att ha förmågan att ta ansvar? Metod En kvalitativ metod i form av intervjuer användes. Fyra lärare, verksamma i skolans tidigare år, djupintervjuades. Resultat De fyra lärarna uppger att läxans syfte kan vara: färdighetsträning, författa en skrivuppgift, avsluta skolarbete hemma, bygga upp förförståelse inför kommande undervisning, använda vardagsteknik, bygga upp relationer mellan lärare och elev, skapa kvalitetstid och tillfällen till möten mellan barn och förälder samt att utveckla elevernas förmåga att ta ansvar. Inom varje punkt finns det variationer mellan lärares uppfattning av innebörden av ett syfte. Studien visar att lärares uppfattning om vad det innebär att ta ansvar ser ut på två olika sätt, dels att ta ett yttre ansvar, dels att ta ett inre ansvar. Lärarens syn på sin rätt att ge läxa, d.v.s. utöka sitt inflytande till att gälla även elevernas icke skolpliktiga tid, och därmed ta av elevernas fritid, hänger samman med hur läraren ser på elevens rätt att ta ansvar för sitt eget liv. De lärare som anser att elever inte bör ta ansvar för sitt eget liv och sin situation, ålägger dem att göra läxor av plikt. De lärare som anser att elever har förmågan att ta ansvar för sitt liv, ser till att eleverna gör den för att det är meningsfullt. Några lärare inser att läxan kan orsaka en konflikt mellan barn och förälder.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18508
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18508_1.pdf (337.6Kb)
Datum
2008
Författare
Hatteböl, Lina
Pinzani, Marcus
Nyckelord
läxa
lärande
ansvar
relation
bildningsuppdrag
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV