Koncentrationen minskar men barnen ökar en intervjustudie om vad som påverkar barns koncentration
Abstract
Bakgrund
Vi upplever att det på senare år har blivit allt vanligare att diagnostisera barn med olika svårigheter. Vi tänker
främst på barn med koncentrationssvårigheter och vill undersöka vad som påverkar detta. Vi tror att miljön har
stor betydelse och funderar även över om det finns undervisningssätt som försvårar för dessa barn och hur man i
så fall kan underlätta för dem.
Syfte
Syftet med undersökningen är att belysa koncentrationssvårigheter betraktade genom pedagogers glasögon. Vi
vill ta reda på om det finns faktorer, och i så fall vilka, i miljö och undervisningssätt som gör att vissa barn får
svårt att koncentrera sig.
Huvudfrågor
· Hur ser pedagoger på barn med koncentrationssvårigheter?
· Vilka faktorer i miljö och undervisningssätt menar pedagoger har betydelse för barn med koncentrationssvå-
righeter?
· Vilka åtgärder och anpassningar kan man som pedagog vidta för att underlätta för barn med koncentrations-
svårigheter?
Metod
Undersökningen är en kvalitativ studie där halvstrukturerade intervjuer är metoden för datainsamlingen. Inter-
vjuerna är gjorda med åtta pedagoger från skolor i två olika kommuner.
Resultat och betydelse för läraryrket
Pedagogerna vi intervjuat tror att färre antal barn i klasserna skulle vara av avgörande betydelse eftersom barn
som får svårt att koncentrera sig behöver lugn och ro. Det vi kommit fram till genom vår undersökning är att
skolan kan upplevas som rörig för många barn. Barnen ingår i olika gruppkonstellationer, de tvingas byta lokaler
och möter många vuxna under dagen. Detta tror vi kan vara en bidragande orsak till att många barn tappar kon-
centrationen. En del saker är av organisatoriska skäl svåra att förändra, men vi tror ändå att det finns mycket man
kan göra för att försöka undvika att barn får svårt att koncentrera sig. Tydlighet är viktigt och att man anpassar
sin undervisning efter varje barns förutsättningar.
=
=
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Branje, Ida
Pahlby, Kristin
Keywords
Koncentrationssvårigheter
pedagogisk miljö
under
Language
sv